Dagens Klassiker : Jaguar XJ220

Ok.. Detta är en bil som jag redan har skrivit om (Klistrar in det gamla inlägget längst ner senSå det kan se tjatigt ut med två likadana inlägg i ett.. men det gamla är garanterat bättre).. Jag tänkte skriva om den igen i sommras då den firade 20år..

Men som med så mycket annat så las den på vänt.

Men… För varje bild jag ser på den…

Så blir jag mer och mer kär…

Visst det är inte en bil jag skulle vilja äga..
Även om jag ångrar att jag inte köpte den i Sverige som för några år sen kostade runt miljonen..

Eller jo äga.. Men jag tror att den inte är en dröm att köra..
Så det där klassiska ”Möt inte din barndomsdröm” gäller här…

Men… Så så vacker skapelse…
Det är enligt mej av av världens vackraste bilar någonsin..

Från en tid då alla vackra supersportbilsformer förstördes av popup lampor..
Så hade denna ögonlock som bara gled åt sidan…

MYCKET snygg lösning!

Så inget förstörde dom klassiska projektilformerna.
Jaguar XJ220

Jaguar XJ220 är en av dom få bilar som bara var tänkt att visas upp som ett skrytkoncept.. ENDAST!

Men som sen.. Efter många om och men..Blev till verklighet.. En verklig verklighet!
Alltså inte så att gatubilen såg ut som en dålig thailandskopia utan konceptet.. Så som det brukar vara..

Utan bilen såg verkligen ut som visionen.. Drömmen.. Skrytbyggdes som var hela tiden tänkt bara att flasha and amaze..

Visst.. Den tappade halva motorn under produktionsbandet..
Jaguar XJ220

Och där också mer än halva kundkretsen..

Men… Viktigast för detta bygge var toppfarten.. 220mph..
Jaguar XJ220

Och det klarade den även om den ”bara” hade en 3.5 liters Turbo V6a istället för en V12a.

Eller gjorde den verkligen det? Jag har nått vagt minne av att dom 550hk ”bara” orkade upp till 213mph..

Vilket som så var det en av världens snabbaste bilar under en lång tid..
Och var DEN snabbaste bilen fram tills McLaren F1 changed the game totalt 1994.

Och om jag inte har helt fel.. Så är det världens snabbaste Jaguar än idag.. Eller iallafall fram tills idag..

Jag vet inte riktigt vad dom nya värstingsmodellerna toppar.

Bilen visades iallafall som koncept 1998.
Jaguar XJ220 Concept - Rear Angle, 1988, 800x600, 2 of 3Jaguar XJ220 Concept - Front Angle, 1988, 800x600, 1 of 3

Då innehöll den långa, slanka, vackra baken en 6.2 liters V12a som stolt visades upp under en glaslucka.

En V12a som genom fyrhjulsdrift levererade 500hk.
Dessa skulle hjälpa denna strömlinjeformade Jaguar på 1560kg upp till 220mhp.. Dvs 350km/h.

Bilen var en Succe!
Alltså… Conceptet var älskat världen över..

Såpass att jaguar bestämde sej för att bygga detta skrytbygge till allmänheten att få njuta utav.

Priset var satt på £361,000, Som med lite gissningar av dåtidens Pund.kurs.. Och dagens värde av pengar..
Så skulle det innebära en prislapp på ca 6 miljoner kronor.

Jaguar tyckte givetvis att det skulle räcka med 220ex.. Klingade bra med namnet med 😉

Men det var alltså många mer än så som var villiga att lägga handpenningen som var på en halvmiljon..
Pga ett läckert koncept.

Visst.. Det tråkiga var att dom flesta som bokade dessa bilar för en halv mille..
Var såna som hade tänkt sälja bilen direkt vid leverans för en dyrare peng än dom där 361 tusen pund.

Dessa kunder.. Dödade Jaguaren enligt mej..

Men jag kan ändå förstå dom.

Mer om det snart.

Den första testbilen byggdes 1990..
Den första produktionsfärdiga bilen visades Oktober 1991.

Så.. Tålamod fick kunderna ha..

Så.. Produktionsbilen.
Jaguar XJ220 - Side, 1992, 800x600, 6 of 24
Oh Yes!  Den ser ut som konceptet!

Men vänta lite nu.. Inga saxdörrar längre?

Nope.. Dom är borta..

Skit i det då! Ge mej min fyrhjulsdrivna mittmotor V12a!

Weell…..
Den V12an var lite svår att få igenom avgaskraven..

Så.. Ni får en V6a istället..
En V6a som kommer ifrån en Rallybil.. Och sen har vi satt två STORA Garrett T3 Turbos på den..
Som levererar en våldsam turboknuff enbart till bakhjulen..

Och just det.. Vi skippar det med 220mph.. Som namnet antyder.. Vi kör på 200mph istället..

Hur glada blev kunderna över det?

Skit i att V6an levererade 50hk mer än V12an..
Och att bilen vägde nästan 100 kilo mindre än planerat (Well.. Kapa furhjulsdrift och skippa halva motorn så är inte det så svårt).

Vad dom gamla tweedbärande hattgubbarna tänkte på var att istället för att då en mjuk och säker V12a som skulle skulle vara snabb i hela registret.. I en bil som skulle hållas säker på vägen med fyrhjulsdrift..

Så får ni nu istället en Rally motor.. En V6a.. Med stora turbos.. Som kommer sparka dej i röven!
Och som kommer göra den lååånga baken viiild.

Inte nog med det.. Gubbarna tyckte att bilen lät för mycket!
Och än en gång.. Turbon-laggen ”Was to harsh”..

Ah.. Jag glömde en liten sak till..
Jaguar tyckte att ABS behövdes kanske inte ändå som det var sagt från början..

Ja ni fattar.. Från en Gentlemanna Superbil ifrån Jaguar..
Till ett oönskat ADHD barn..

Bilen började byggas ändå trots att många hoppade av..
Dom första bilarna levererades sommaren 1992 till kunder som Elton John och Sultanen av Brunai.

Kunder som kanske inte ens la märke till att Jaguar också hade HÖJT PRISET!
Från 361.000 pund till 403.000 pund!

Så.. Först hoppade dom fega kunderna av…
Och sen så hoppade dom pengarkåta kunderna av..

And.. The rest is history..

Folk förstod inte ALLS att detta var en RIKTIG superbil med högteknologisk teknik.. Kolfiber o grejer..
Folk förstod inte alls sånt på den tiden..

1994 så slutade Jaguar bygga sin än idag senaste supersportbil.. To this day alltså!

Men det blev ändå 275ex..
Några av dom riktigt extrema specialversioner med så mycket som 700hk!

Tänka sej… Att denna bil.. Har en gång i tiden kostar under en miljon kronor..
Då den inte ens kunde anses som gammal..

Nu är den 20 år gammal.. Och jag tvivlar inte en sekund på att det är en bra investering..

Där är 2st just nu till salu på Mobile.de

Den ena för 240.000 Euro och den andra för 384.000 Euro.. Och den ska tydligen vara i nyskick.

Nu.. Lite vackra bilder.. Ett klipp.. Och sen klistrar jag in mina tidigare inlägg om bilen..
Bara för att ha det samlat.

 

 

 

 

 

 

Dagens Ladufynd : Jaguar XJ220 

Detta är nr 132 utav 281st tillverkade jaguar XJ220.

Numera står den med endast 90mil på mätarn!!! och totalt nedgången och övergiven i Qatar.

OBS!!! Känsliga läsare varnas!!




Detta är alltså helt otroligt! Skänk den till mej förfan!!

XJ220 för er som inte vet är alltså en RIKTIG SUPERsportbil som spöar dom flesta av dagens supersportbilar trots den är strax under 19år gammal!

Denna bil såg jag första gången som konceptbil på vår lilla motormässa i Malmö.
Då med en V12a istället, Som den egentligen skulle haft.

ja..när jag ändå är igång så kan jag ju berätta lite om bilen.

Denna bilen togs fram över ett gäng arbetsnarkomaner hos Jaguar som kallade sej ”The Saturday Club”.

Dom tog alltså fram denna bilen på kvällarna och helger som fritidsnöje bara.

Konceptet kallades XJ220, 220 stog för den förväntade toppfarten på 220MPH/354 km/h.

Och dom lyckades bra,, Jaguar måste haft fett med pengar på den tiden.

Konceptbilen som såg ut som den färdiga bilen.



Prototypen hade en mittmonterad V12:a på 6,2 liter och 500 hk, fyrhjulsdrift, saxdörrar, Som en riktig supersportbil ska ha.Och ABS bromsar.
Man planerade att bygga 220 bilar,Precis som namnet.

Men bilen gjorde succe som konceptbil och Jaguar fick så mycket som 350st förbetställningar till att börja med!

Detta var 1988, Och för er som är gamla nog minns den ekonomiska krisen som var i början på 90talet… Alla yuppienallar med fejkade Porsche 911 Turbo´s ni vet?

Så som sagt, Konceptbilen gjorde större succe än förväntat.
Inte illa för en kvällshobby.

Men.. och med ett stort MEN.

Den färdiga bilen som visades 1991 var mer eller mindre en helt annan bil än vad kunderna hade beställt…

Hjulbasen var hela 2 decimeter kortare,inga Lambo-dörrar,Ingen fyrhjulsdrift,Inte ens ABS bromsar och värst av allt var att Jaguar V12an ifrån tävlingsbilen XJR var utbytt mot en Turbo 6a ifrån MG!!!

Vilket givetvis fick en massa kunder att backa, Även om V6an hade 42hk mer än den planerade V12an så är det ju fortfarande halva motorn än vad dom hade väntat sej.

Det kanske inte låter så jävla farligt eftersom vi idag tycker en överladdad V6a är hur hett som helst.

Men tänk dej att du beställer en Corvette med en kraftig mullrande V8a och får istället en Turbofyra ifrån nått litet framhjulsdrivet mög!

Och som om inte det räckte för att avskräcka dessa blivande Ex-kunder så hade dom höjt priset från 361000 till 403000 Pund.

Sen trots grym prestanda (0-100 på 3.6sek!)så gjorde den inte några 220MPH i heller.
Toppfarten stannade vid 213mph(343 km/h).
Men hey.. detta räckte för att den skulle vara världens snabbaste pruduktionsbil i ett helt år,Tills McLaren F1 krossade det med sina 381km/h som skulle stå sej länge.

Så mellan 1991-1994 så blev det endast 281 exemplar utav jaguar XJ220 (Dom behöll namnet eftersom XJ213 inte klingade lika bra)

Vilket jag tycker är synd, Jag anser detta vara en av världens snyggaste bilar någonsin.

Jag har för mej att vi har/har haft 2st i lilla Sverige.

För några år sen så fanns den ena på Blocket.se väldigt länge med ett vad det verkade som inte så lockande pris på 1.5 miljoner.

Själv tycker jag det är sjukt prisvärt för en grym supersportbil och för en riktigt samlarbil.

Och så är det nått otacksamt pucko som låter bilen förfalla så!!
Riktiga män har gråtit för mindre än så kan jag lova er.

Men skit i han och skit i dom bilderna nu..Även om jag vill åka dit och rädda Jaguren i riktig PETA style.

Njut istället av dessa klipp.

Ni måste se DETTA klippet som jag tyvärr inte kunde bädda in.

***********LÄNK**********

Som lite extragodis så kan jag berätta att Mike Tyson köpte en XJ220 bara för att flasha med på ett tidningsomslag..

så kan man också göra.

Och MR Gumball 3000 himself Maximilian Cooper ,kommer i år köra med en XJ220.

Wiki info

Mer info

En otroligt slående vacker bil..




Men som vanligt så dög inte dessa vackra limiterade bilar åt Sultanen av Brunei,
Så han specialbeställde ( som vanligt) en Pininfarina version utav den.


Men givetvis har han ett par stycken av den ”vanliga” med.

Jag tycker inte Pininfarina versionen är snyggare, Och den har inte den coola lampfunktionen i heller ju!

Klicka på bilderna som vanligt för att se dom i större format.

Jaguar XJ220S

Jag har sedan mitt inlägg ovan försökt hålla koll på vad en XJ220 kostar idag.
Där var en på Ebay som jag hade tänkt följa och skriva om… Men sen så var jag försent ute och annonsen var borta.

Men här är nu en XJ220S som ska budas ut.
For Sale: Jaguar XJ220SFor Sale: Jaguar XJ220S

Inte nog med att en ”vanlig” JX220 är unik(281st).. Utan S modellen blev det bara 6st bilar.(Egentligen 5)

Dessa bilarna byggdes i tillsammans med TWR.
Först och främst så byggde dom ju XJ220C, GT bilen.

550HK hade den.

Och för att få tävla i den serien så var man då tvungen att bygga minst 5st gatuversioner av bilen (Det har varierat genom åren hur många gatubilar det måste finnas)

Så 6st gatuversioner av denna GT vagn blev det.
5st ”Standard” och en modifierad.. Men alla skiljer sej alltså mycket ändå från en vanlig XJ220.

Karossen på den vanliga katten var utav aluminium.
På dessa bilarna så är hela karossen i kolfiber.

Så en vanlig XJ220 väger 1372kg, Medans en S version bara väger 1080kg.
Och sen så givetvis det vanliga med aerodynamiken.
Front splitters, Stor ställbar vinge osv osv..
Men det är nästan för som skiljer för att skriva om.. Detta är alltså en racebil modifierad för att få användas på gata.

Jag vill inte säga att det är en strypt racebil. För GT bilen hade 550hk.
S modellen hade/har 680hk och 740nm….

Bilen som det är på tal om nu har även ett custom made avgasystem i titan från TWR som kostar 200.000kr.. Och ger strax över 20hk till.. Mycket dyra hästar..

Resultatet är alltså strax över 700hk och ett VANSINNIGT ljud!!

Som jag tyvärr inte hittar något klipp på…

Just denna bilen har blivit omlackerad för att matcha den nuvarande ägares Lamborghini Reventón, Och inredningen har fått sej en ordentlig läderomgång.
Magnesiumfälgarna har nya däck och bilen har bara gått 1200 miles.

Utångspriset ska ligga mellan $ 225,000 – $ 300,000, Och går den för under 3 miljoner så är det utan tvekan ett kap!

Som sagt.. Jag tvivlar inte en sekund på att en Jaguar XJ220 är ett blivande samlarobjekt.

Jaguar XJ220 – the overlooked Supercar icon?

Chris Harris on… Ferrari F40 & Jaguar XJ220 | Top Gear: Series 29

Doug DeMuro : Here’s Why the Jaguar XJ220 Is the Craziest 1990s Supercar

 

Driving the very first Jaguar XJ220! | Kidd in a Sweet Shop | 4K

Doing 200mph in a 30-year old Jaguar XJ220 | Top Gear: Series 29

FERRARI F40 vs JAGUAR XJ220: Which is the ultimate 200mph pioneer? | Top Gear: Series 29

220’s plenty! The Jaguar XJ220 Story

Tiff Needell & Ex-F1 Driver Thierry Boutsen Explore Monaco in a Jaguar XJ220 | Carhuna Carpool

Jaguar XJ220: BBC Top Gear – 1992 – Road Test with Tiff Needell

Supercar Stories – Jaguar XJ220

(Visited 206 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

8 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Anonymous

Mycket intressant läsning!
/Pelle

Anonymous

+1

Robin Elfström

Minns att jag hade en Lila XJ220 som leksaksbil när jag var liten! Bland alla mina modellbilar så var det verkligen denna lila Jaguaren jag hade som favorit :)! Hade varit kul att hitta den i nån gammal flyttlåda.
Love it 🙂

SIR_Pierre

Jag har min gröna 1/18 kvar =)

SIR_Pierre

Tackar =)

Niklas K

Jag prov satt en av dom GT bilarna på Autonova fabriken i Uddevalla.
Var sjukt sugen på att ta ut den på en test sväng men vi bangade.

SIR_Pierre

Fick ni om ni ville då?

[…] Dagens Klassiker : Jaguar XJ220 […]

8
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x