Dagens JDM-Klassiker : Yamaha OX99-11

I nått sammanhang för ett tag sedan så nämnde jag att Yamaha även byggt bilar genom åren.
Och ett par coola concept som var fullt fungerande.. Och mycket lockande..

Men som det aldrig blev något utav.

Men jag tror inte att jag gick in i detalj om nån av dom två concepten som jag främst tänker på.

Så då får jag väl ta och göra det, Och väljer då givetvis den coolaste.

Yamaha-OX99-11-concept-920-37

Oh yeah!

 Och innan jag börjar.. Så inser jag att jag får nog hoppa tillbaka lite i tiden för att presentera bilen rätt.

Yamaha har kunnat det här med sportbilar sen långt tillbaka.
Det var ju dom som byggde Toyotas 2000GT t.e.x.

I slutet av 80-talet, Tror det var 89, Så gav Yamaha på sej att tävla i Formel 1.

Med riktigt dåliga resultat tyvärr. Så bara efter en säsong så tappade som sina sponsorer osv osv.
En stor fail helt enkelt.

Så.. 1990 så stod dom där med ett helt F1 team.. Bilar.. Motorer.. Osv osv..
Men inga pengar för att köra.. Ingen motivation i heller tror jag..
För att pengar måste där ha funnits i företaget själva.

Så dom gjorde det enda vettiga en motor/biltillverkare kan göra efter något sånt..
Samma som Porsche gjorde med sin Carrera GT.

Jo dom tog sin 3.5 liters F1 V12a..(Som hette OX99)

 

Och modifierade den så den blev ”vardagsvänlig”.

Så.. Dom hade en minst sagt hi-end motor.. Som i det allra snällaste och mjukaste utförandet levererade 400hk vid 10.000rpm…

Om vi försöker bortse från att detta är i grunden en F1 motor.. Så är detta väldigt imponerande med 114.35hk per liter ur en liten V12a som varvar 10.000rpm!!!

Jag tror inte ens Ferraris värstings V12or på gata kan klara det riktigt.. Och även om dom kan det.. Så är det liksom 20 år senare..

Så.. En grym motor fanns färdig..
Men.. Man kan ju inte sätta det i vilken bil som helst..
Snacka om att kasta pärlor åt svinen..

Ne.. En F1 motor på gata.. Kräver en extrem bil.

Så.. 1992.. Bara 12 månader efter tanken hade slagit dom från allra första början..

Så rullade detta ut ifrån fabriken.

The Yamaha OX99-11

En bil som var mer extrem än den ser ut att vara..

Försök se detta med 20 år yngre ögon och sinne..

Dels då så har vi designen.

Sen.. Eller främst.. Att den hade en riktig Formel 1 motor!

Och från början var det tänkt att vara en single-seater..

men det kan vara kul med en passagerare..

Men då får han/hon sitta bakom föraren.. På MC vis.

Där blir det tajt!

So keep in mind..
Vi är fortfarande 20 år yngre..

Så hur mycket får detta din hjärna att sprattla?

Kolfiberchassi
Måsvingedörrar..

Eller ja.. bara designen överhuvudtaget!

 6 växlad låda
F1 V12a
1150kg
0-100 på 3.2 sek..
Toppfart över 350km/h…

Helt extremt va!?

Så.. Varför är oddsen ändå rätt så stora att du aldrig har hört talats om denna bilen?
Oavsett ålder..

Jo.. För det blev bara 3st..
Visserligen FULLT fungerande..

1 olackad som bara hårdtestades..
Och sen dom två vi ser på bilderna.. En svart och en röd.

Varför inte fler?
Alltså.. Tanken var absolut att bygga många fler..

Men som vanligt.. History repeats itself.. Again and again..

Knappt ett år.. Ett halvår efter bilen hade visats och testats världen över..
Så hamnade Japan i ekonomisk-kris…

Och då var det svårt att hitta kunder som ville betala 800.000 dollar för en Japansk F1 bil på gata..

Men där var det ändå inte helt begravt..

Projektet blev uppskjutet till 1994..

Yamaha lovade att komma tillbaka när ekonomin tillät det..

Och… Tydligen så har det inte blivit tillräckligt bra igen för att kunna bygga en av världens mest extrema gatubilar..

Så… Nu står dessa två fullt fungerande bilar på ett museum för det mesta..

(Visited 69 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

2 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
2
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x