Klocka för bilförarn.

Många tror tyvärr att om en klocka är dyr så tål den ALLT, Eller att alla dessa bilreleterade klockor som släppts på sista tiden är tåliga nog för den aktiva förarn.

Tyvärr är det väldigt fel.

Av nån dum anledning så brukar jag använda min Panerai 1950 när jag ska köra bil, För att den är skönast på handen med sin hajrem och känns smidig trots sina 47mm.

Nu använder jag ju inte en och samma klocka dagligen, Så det är ofta att dom får ligga utan att ticka.

yes yesh jag har tänkt på en Winder ett par gånger, men det hjälper inte mej i detta fallet eftersom dom flesta av mina Panerai är handuppdragna.

Dvs du får skruva igång den varje gång du ska använda den.

Men men till poängen, Jag har tyckt mej märka att den går lite långsamt nu.

Haft den på mej nästan dagligen i några veckor, och eftersom den håller ca 48 timmar så tror jag att jag inte behövt ställa den, utan bara skruvat upp den varje gång ja använt den.

Och igår så såg jag att den gick 4min efter den klocka som jag brukar ställa efter….

Visst den hade säkert behövt sej en service, Visst det är mer eller mindre ett 60 år gammalt urverk..

Men jag vet varför den har ”tagit skada”, Pga bilkörandet, utan tvekan.

Så vad kan hända med din svindyra klocka om du använder den när du kör aktivt?

En dyr klocka ska ju vara tålig.

Njaee.. En dyr klocka är oftast inriktad på att vara EXAKT, Inte tålig, Ska du ha en tålig klocka så köper du en G-Shock.

Ett urverk är ett litet handgjort mästerverk med tusentals delar, (Hundratals iallafall).

Alla dessa delar ska arbeta ihop felfritt med bara några få tiondels millimeters avstånd.

Vad kan gå fel då? Eller vad är dom typiska problemen för en bilförares klocka?

* Balansfjädern skadas

* Visarna kan röra sej och det i sin tur skadar axeln.

* Visarna kan åka av helt och skada axlen och allt på urtavlan.

* Rörliga delar lossnar, Vilket kan resultera i att dom hamnar där dom inte ska och skadar ännu fler saker, Just detta tror jag har hänt på min väns Panerai.

Ganska skrämmande saker som kan hända din dyra pjäs, bara för att du använder den..

Nu gäller detta inte bara just vid aktiv bilkörning, har en kusin som sitter i rullstol, Och hans Breitling pallar inte med allt det svingandet med armarna.

Även för er som idrottar, Använd inte er dyra mekaniska klocka då.

För det är svindyrt att reparera en klocka, bara en service kostar mer än det gör på en bil….

Just detta har tyska urmakarna Sinn Spezialuhren uppmärksammat.

Med hjälp av högteknologiska simuleringsteknik så testar dom vad professionella bilförare utsätter sina mekaniska klockor för, Gupp, Stötar, Vibrationer, Snabba rörelser..

Sinn har testat 5 av sina modeller, 757 Diapal, 900 Flieger, U1000, Frankfurter Finanzplatzuhr 6000, and the 917, Alla är inte avsedda för bilförare, Men vem bryr sej?

Som ni ser så fästes dessa klockor på ratten, Trädda över kuddar som skulle svälja dom vibrationer som en handled gör.

Dom 5 klockorna ställdes och sedan testades dom i 13 timmar, testet/åkturen blev hårdare efter hand.

Sinn säger att alla klockorna klarade testet, Med en avvikelse på 1-3 sek, Vilket är fullt godkänt får man tycka.

Efter testet så ska klockorna ha funkat felfritt igen utan nån reperation eller service (Om min google translate funkar så har jag förstått det så)

Mer om deras test kan ni läsa här.

Sinn har inte in-house movements utan köper in 3e hands urverk, Precis som många andra.

Så , Bra Sinn att ni uppmärksammat och testat detta, Jag har inte haft ögonen uppe för mer än en Sinn modell, Men det kanske är dags att ta sej en närmre titt på deras modeller?

Dom har både lagom billiga klockor och svindyra sådana med.
Dom har många modeller och versioner, Många som kanske liknar varandra, Men det är värt en titt.

Ni kanske tycker att några av dom ser ut som Bell&Ross; kopior, Men ironiskt nog så var det nämligen Sinn som fram till 2003 som gjorde B&R; klockorna. Allt B&R; gjorde var att sätta på en egen tavla och en rejäl prislapp.

Ett vanligt fenomen inom klockvärlden…

Ska ni köpa en Sinn klocka så rekommenderar jag er att ta det direkt med fabriken i Tyskland, tror inte vi har nån svensk återförsäljare ändå.

Jag hade givetvis velat säga att ni ska använda era klockor till vardags och inte bara låta dom ligga o se fina ut, Att ni ska kunna göra allt med er vattentäta klocka… Men var lite försiktiga ändå…

Visst min mamma har haft sin Guld Rolex på sej 24/7 i 20+ år,  utan att överdriva, Och förutom en dyr service då och då så har den skött sej som den ska.

Men sen har jag flera exempel då folk har köpt hela nya, dyra klockor som har gått i sönder inom närmsta månaderna…

Jag kan köra lite rolig Sinn historia innan jag avslutar.

Detta företag är grundat 1961 av en gammal pilot som också var stor klockentusiast. Han ville skapa bra instrument för flygare och då menade han flygare, alltså inte låtsaspiloter som sitter framför datorn och leker. Helmut gick så långt att han vägrade sälja sina klockor till “vanliga” människor. Runt mitten av 90-talet sålde Helmut sitt företag till Lothar Schmidt. Den nya köparen har hållit kvar vid de flesta av de principer som Helmut satte upp. Den enda direkta skillnaden är att de numer säljs i affärer för oss vanliga icke-piloter.

(Visited 159 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x