** Jag gillar absolut Targa, även om jag väldigt sällan kör taklöst med dem Targa bilar jag har.
Men en Porsche 911 Targa är en av mina vardags-drömbilar, och jag har alltid gillat Targa sedan T-Top.
** Idag sedan många år tillbaka så äger Porsche namnet ”Targa”.
** Du vill allra helst ha öppet bakom ”bågen”, iallafall lite, som jag kan göra med Corvette C4, det gör en gigantisk stor skillnad.
Det gör att bilen går från hemsk att köra med till underbar att köra med.
** Förr långt innan Porsche var så hypat så var en Targa den 911 kaross som man helst skulle undvika.
Coupe eller Cab skulle man ha.
Targa var bara onödigt och läckte alltid in vatten vid regn.
** Ja det var ju absolut inte lika snyggt som en helt öppen cabriolet, men bågen gjorde bilarna mycket styvare i chassit.
** Targa-bågen var en nödlösning då USA förbjöd cabriolet nån gång på 60-talet.
** Porsche kom med sin första Targa 1965.
** När jag tänker på gammal Porsche 911 och Targa så tänker jag främst på Kungens gamla Porsche 911 Targa som han körde med då svensk press fick se den då blivande drottningen för första gången.
(Jag kanske minns fel, men jag tänker på den bilen).
Så när jag fick se den bilen live på ett Custom Street Tour stopp så blev jag extra glad =)
** Namnet Targa kommer från en tävling som heter Targa Florio.
Targa Florio var en biltävling som kördes mellan 1906 och 1977 på allmänna landsvägar runt Palermo på Sicilien.
https://www.dagensps.se/motor/porsche-911-targa-fran-skrackupplevelse-till-designikon/
A look at 60 years of Targa goodness with Porsche’s museum boss
Visa detta inlägg på Instagram
Jag klistrar in ett inlägg om en av de ”sämsta” Porsche Targa karosserna (993, 996 och 997 har egentligen bara en stor sollucka)
Och innan dess så vill jag lägga till att jag nu 1 år senare gillar 997 Targa just pga de kromade listerna, som inte är snygga, men det är dem som gör att man ser att det är en Targa.
The 997 Porsche 911 Targa Is the Quirky 997 Nobody Remembers
21 mars, 2024
The 997 Porsche 911 Targa Is the Quirky 997 Nobody Remembers
** En Porsche 911 Targa är bland mina favoritmodeller, speciellt de nyare som verkligen är Targa.
Men även 996 och 997 Targa som egentligen bara har en stor sollucka, jag gillar dem just för att de är så ”fel” och totalt underskattade och bortglömda.
När det kommer till just 996 och 997 så var iallafall förr just Targa modellerna de billigaste begagnade.
** Och eftersom jag ser en hel del nackdelar med en Cab så är en Targa det vettiga alternativet enligt mig.
** Och sen då hela historiken och att Porsche ÄGER Targa namnet.
** Kungens Targa, bara det.
** När jag började köra bana så fick jag inte köra på de flesta event för att jag hade en cab. och då var ju Targa lösningen tänkte jag, och det var ju typ så Targa historien började.
** Ja jag hade kunnat ha bara en sollucka eller Panoramatak också =)
** Den blir så så tråkig just för att den är röd..
** 997 Turbo-fälgarna är inte snygga.
** Jag har två Targa bilar, där jag har lyft av taket på den ena EN enda gång..
När jag pratade om Targa-bilar allmänt hos familjen nyligen och sa just detta att jag inte ens har lyft av Taket på mina Targa bilar så frågade brorsan ”Vilken av dina Corvetter är Targa?”
Så ja, jag är för ”lat” för en manuell Targa 😉
** Så så får vi det nu bevisat igen av Porsche-folket.
De modeller och utrustningsalternativ som ”ingen” ville ha förr blir en dag sällsynta och extra eftertraktade….
** Se.. Som sagt.. En stor sollucka… Jag hade inte kallat detta för Targa..
** Jag tycker INTE att dessa bilar är gamla eller billiga nog för att en knapp som mycket troligt har använts väldigt sällan ska se så sliten ut!
** Ja den där ”Bagageluckan” gillar jag mycket på Corvette och hade nog gillat det på en Porsche också även om det är väldigt mycket mindre och smidigt att komma åt än i en gammal Corvette.
** 991 Targa är verkligen en Targa och SUPERSNYGG!
*************************
Jag klistrar in en artikel från Dagens PS
https://www.dagensps.se/motor/porsche-911-targa-fran-skrackupplevelse-till-designikon/
Porsche 911 Targa – från skräckupplevelse till designikon

Original 911 Targa Soft Window. Pionjären från 1967 med nedfällbar plastbakruta och den ikoniska Targa-bågen i rostfritt stål. Foto: Porsche AG
Det var en gnista av oro som tände idén till vad som skulle bli en av Porsches mest ikoniska skapelser. På 1960-talet talades det i USA om ett möjligt förbud mot cabrioleter, en nyhet som fick sportbilstillverkare att darra av skräck vid ritbordet. Designteamet bakom Porsche 911 Targa vek sig dock inte under skräckupplevelsen, de skapade istället en ikon.
Porsche svarade alltså inte med att ge upp den öppna bilens frihet, utan med att förfina den. Resultatet blev 911 Targa, en bil som föddes ur rädsla men växte till att symbolisera mod.
Säkerhetslösningen som blev Porsche-klassiker

När modellen premiärvisades 1965 var det inte bara en ny variant av 911 som visades upp, det var ett statement. Att säkerhet kunde vara vackert, att en kompromiss kunde förvandlas till en ikon.
Den rostfria säkerhetsbågen och den avtagbara taksektionen blev omedelbart en visuell signatur för Targan.

Och namnet, hämtat från det legendariska långloppet Targa Florio, gav bilen en aura av racingblod och äventyr. Ett namnförslag som under samtal om modellnamn hos Porsche presenterades av dåvarande ansvarig för försäljning Harald Wagner.
60 år senare är Targan fortfarande stark, som en av få sportbilar som lyckats förena två motsatser: Kupéns trygghet och cabrioletens frihet.
Historien om Targa är den om hur ett tekniskt svar på ett byråkratiskt hot blev en designklassiker. Dyrkad av samlare och älskad av förare världen över.
Teknik och design över generationer
Varje generation av 911 Targa har satt sin prägel, både tekniskt och visuellt.

- G-serien & Carrera 2.7 Targa (1970-talet): Den klassiska Targaidéen förfinas, karossförändringar för amerikanska lagar, bredare skärmar och val av Targa-båge i rostfritt eller svart.
- Type 964: Trots att cirka 85 procent av delarna byttes ut, behölls roll bar-konceptet och de karakteristiska komponenterna för Targa.
- Type 993 (mitten av 1990-talet): En brytpunkt, istället för den klassiska Targa-bågen kom ett glastak som löper längs taket, med elektriskt rörliga delar. Ett drag som blandade öppen känsla med fastare coupéprofil.
- Type 996 och 997: Fortsatt utveckling av glastak i Targa, större glasyta än tidigare och nya varianter med olika drivlinor, inklusive fyrhjulsdrift för första gången i Targa-serien.
- Type 991 (från ca 2014): Återkomsten av den breda rollbaren, wrap-around bakruta utan C-stolpe och automatisk takmekanism. En modernisering som blinkar bakåt utan att bli nostalgisk.
Targa-bågen blev inte bara ett svar på amerikanska säkerhetsnormer utan också en estetisk signatur. En symbol för vad Porsche kan skapa när de kombinerar form och funktion.
När den ursprungliga lösningen med rollbar, avtagbart tak och bakruta i plast byttes ut mot glas och elektriska system fortsatte känslan av Targa att vara central, kanske tydligast i Type 991.
Enligt Porsche: “Now there’s a vehicle that combines the freedom of the convertible with the safety of a coupe.”

Samlarobjekt med stigande värde
Klassiska Targor, särskilt modeller som 911 S Targa och Carrera 2.7 eller andra tidiga generationer, har under lång tid varit eftertraktade på samlarmarknaden. Kombinationen av historiskt värde, begränsad produktion och den unika silhuetten gör dem till favoriter vid auktioner och i privatsamlingar.

Men det är inte bara äldre modeller som attraherar samlare. Även modernare Targor med originaldetaljer, välskött mekanik och dokumentation drar till sig intresse. För många entusiaster är Targan aldrig “det snabbaste eller det mest praktiska valet, men det är alltid det mest speciella.”
Tuta för targa 60 år
Från idébordet 1962 till 2025 har Porsche Targa utvecklats från tekniskt svar på lagstiftning till ett designmässigt och känslomässigt statement.

Varje generation har behållit Targans själsliga drag, vare sig det är rollbar i rostfritt stål, glastak eller avancerade automatmekanismer. Targan är inte bara en modellvariant, den är ett ikoniskt uttryck för vad en sportbil kan vara när ingen detalj lämnas åt slumpen.
Så tuta för Targa som fyller 60 år. En bil som många entusiaster beskriver som “aldrig det snabbaste eller det mest praktiska valet, men det är alltid det mest speciella.”
Fakta Perfect Weekend: Höjdpunkter i Targas historia
Modell | År | Viktiga uppdateringar & egenskaper |
---|---|---|
911 2.0 Targa | 1967 | Fast roll bar, avtagbart tak, plastbakruta som kunde vikas ner |
911 Carrera 2.7 Targa | 1974-1977 | Förbättrad prestanda, bredare skärmar, RS-motorsläktet i grunden |
Type 964 | 1989-1993 | Bevarad klassisk Targa-båge trots ny teknik, breddade vingar och förbättrat chassi |
Type 993 | 1995-1998 | Glastakslösning ersätter roll bar-profilen, elektriskt glastak som öppnas |
Type 996 & 997 | 2001-2009 | Större glasyta, fyrhjulsdrift för första gången i Targa-serien, lättare material i taket |
Type 991 | från 2014 | Återkomst av bred rollbar, wraparound bakruta utan C-stolpe, helautomatisk takmekanism |
Källor: Porsche Open-Top Driving: The roll bar of the 911 Targa, History of the Porsche Targa samt Porsche Fahrer, 6-2025