The Honda NSX Type-R is One of the Best Driver’s Cars Ever Made— BTS with DTS — Ep. 8

https://youtu.be/tjHjVWlkiBE

 

** Vi har en kille här nere som har en faceliftad gul NSX (inte den jag skulle köpa innan jag köpte min SL) som verkar använda bilen som brukis, vi är många som har sett den användas till vardags, och jag har ännu inte sett bilen på någon bilträff.

** Ja de är jättedyra idag, tyvärr, men det tog alltså nästan 30 år innan folk insåg bilens värde.
Nypriset när de var nya är nästan detsamma som begagnatpriset idag, om man tar med lite inflation på penningvärdet.

1991 så kostade en NXS från 627 500 kr i Sverige, Ja det såldes faktiskt ett fåtal svensksålda i början.
Och det motsvarar tydligen nästan 960 000 kr idag.
Och vill du ha en i nyskick idag så får du nog betala den där miljonen.

Samma år 1991 så kostade en Ferrari 348 eller en Porsche 964 ungefär detsamma, +/- cirka 70 000 kr.
Och Hondan piskade dem alla!

Men det var ju bara en Honda.. Inget flashigt över det, oavsett hur bra eller snabb den var.

Och när tillverkningen lades ner i September 2005 så kostade en ”vanlig” NSX strax över miljonen kronor (Type-R osv kostade säkert det dubbla), medans en Ferrari F430 kostade från 1 450 000 kr och en  Porsche 997 kunde man otroligt nog köpa för under miljonen på den tiden.
En helt ny Porsche 911 samma år började på 879 000 kr (Jag tror till och med att du fick en S modell med 350 hk för det priset).

Grejen var ju bara att Honda NSX gick från 3 liter och 274 hk till 3.2 liter och 294 hk (utanför Japan) under dessa 14 år.

Och utseende-skillnaden mellan en 91 och en 05 var mer eller mindre att man ersatte Pop-up lamporna med vanliga lampor

Porsche gick från 250 hk

PORSCHE 911 964 CARRERA 2 1991 - Autorema

 

och gick igenom 3 modell-generationer

1997 Porsche 993 Carrera 4S

Case for the Porsche 996

tills 997an kom 2004 med minst 325 hk

 

2005 Porsche 911 | BestCarMagz.net

 

Ferrari gick från 300 hk

Ferrari 348 GTB (1993) - Ferrari.com

tog sig förbi 360 Modena

Gran Turismo: Ferrari 360 - Högsta Växeln

innan den hann fram till F430 som också kom 2004 (2005 årsmodell)

2008 Ferrari F430 - Coupe | Classic Driver Market

som har hela 490 hk!

 

** Jag har varit så nära att köpa en NSX så många gånger under mina år.
En av de främsta anledningarna till att jag inte köpte en var att jag tvungen ville ha en 3.2 Facelift och allra helst en Acura, just för att inte ha en Honda.
Och de importörer jag kände då hade väldigt lite koll på bilar, de tog hem båtar eller gamla jänkebilar, de ville inte ens ta på sig att ta hem en NSX trots att jag hittade exakt vilken bil som skulle köpas.

Varför jag inte köpte den gula 96an direkt var dels för att den varken hade 3.2 liters motorn eller lamp-faceliften, men den var intressant ändå pga priset, det som gjorde att jag inte bestämde mig för att köpa den mitt i natten dagen efter bilen var såld var för att jag bad en vän (som ägt NSX sen minst 10+ år tillbaka) kolla på bilen, han hade full kännedom om bilen och tyckte inte att det var lönt att åka och kolla på bilen för att han visste att den inte var i det skick jag önskade då bilen stått parkerad utomhus alltid.

 

** 3.2 liters motorn fick de 1997 och faceliften där de tog bort pop-up lamporna fick de 2002.

** Mellan 2002 och 2007 så såldes det knappt 150 bilar om året i snitt i USA, eftersom jag nu tvunget ville ha en Acura.
Ja de såldes i Kanada också men där snackar vi om 14 st sålda bilar under samma år…

De två sista bilarna som såldes som nya i USA gick iväg 2007, så det är ännu en likhet med Lexus LFA, man kunde köpa helt nya bilar flera år efter produktionen slutade, eftersom ingen ville köpa bilarna.
Och sen plötsligt så steg de i värde efter det.

Så om man bortser från åren efter 2005 så såldes det i snitt 200 bilar om året de sista åren i USA, dvs bilar med faceliften.

 

** Totalt så blev det 18 000 NSX världen över.

 

 

Läs mer om NSX här

https://ericlund.se/artiklar/honda-nsx-japansk-djupmeditation

NSX bilderna är tagna ifrån det inlägget.

(Visited 42 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x