Provkörd : 2017 Corvette Stingray C7

Bilen hade något extrapaket utöver Z51 paketet.
Men vad det innebar låter jag vara osagt, för att jag vet inte vad det innebär, och de sa att det hette Z06 paket, men det finns tydligen inte?
Vi kan iallafall se att den har ”kjolpaket”, vinge, flärpar vid insugen osv osv.

Det är ett snyggt kitt, en helt vanlig C7 ser ju jättetråkig ut i jämförelse.

En Corvette C7 Targa eller Cab är ju lite av en vardagsdrömbil för mig.
En mycket snygg bil, som låter gott, som inte kostar jättemycket, och som är lagom mjuk för att köra med till vardags.

Visst denna gråa färg kan vara den tråkigaste av dem alla, och kromade fälgar ska man absolut inte ha.
Men det duger för att provköra =)

Bilen är cool i varenda en detalj.
Man sitter väldigt långt ner, och Cockpitkänslan infinner sig direkt.

* En rätt så störande sak är att dörrarna öppnas med en elektrisk knapp .

Men.. besvikelsen infann sig direkt med.
När jag står utanför bilen så gasar de på med bilen när det står parkerad.
Och ja den låter gott.. men bara avgasljud..
Sådant framtvingat ”fejk” avgasljud som alla sysslar med numera..
Jag hör inte den 6.2 liters stora V8an alls..

Jag sätter mig i bilen, får alla options visade för mig, track-mode osv osv.

Jag kör först en liten lugn runda för att känna av ur den skulle fungera som vardagsbil.
Den är inte jobbigt stötig, den mullrar inte om du inte gasar på, men coupe´n är lite väl blåsig för att vara en targa faktiskt.
I en targa så ska jag inte känna att det blåser om nacken när jag har rutorna uppe och kör i vanlig stadstrafik.

Nu är det dags att gasa på, bilen sätts i sportläget och jag känner mig fram.
Bilen släpper lätt.. lite för lätt.. men så vill ”de” att alla bilar ska vara idag ju… det ska bara sladdas.

Den 8-stegade automatlådan beter sig inte annorlunda tycker jag.
Den växlar fortfarande lite segt.

Men, ”Sportmode” är oftast bara tramsigt.
Så jag sätter den i ”Track-mode” nästan direkt efter, Där förväntar jag mig att bilen ska bli mer precis, sladda mindre och attackera mer.
Men nej.. den sladdar NÄSTAN lite lätt där.

Jag väljer nu att växla med paddlarna i stället, och det var bara skit!!
Jag får trycka 2-3 gånger för att den ska växla!
Den växlar i otid hela tiden tycker jag.

Och i automatläget så är den rätt så seg.

Sen då effekten.

455+ hk.. nej det räcker tyvärr inte idag..

Kör jag i 40-50 och ger plattan i mattan så SPARKAR den inte iväg mig… inte det minsta… utan jag behöver komma upp i 100 – 120 innan jag får någon fartkänsla alls i den.

Ska jag ta en liten rondell snabbt så känns det som om nosen reser sig istället för att dyka in och ner mot där jag ska.

Så.. jag är bara besviken…
Ja det är en typisk Corvette.. Ska du ha en snabb bil så får du ha en Z06..
Ja den duger som en vardagsbil att mullra runt i och se cool ut i..
Men där… när jag såg min egna spegelbild i något skyltfönster, så tyckte jag nästan att det såg lite löjlig ut…
Det var väldigt mycket ”titta på mig” känsla över det.. Som det är över alla amerikanska bilar.

Så..

Cool = Ja
Snabb = Relativt nej
Funkar som vardagsbil = Njae, man sitter för lågt för att man ska kunna känna sig trygg i den galna trafiken där man måste vara vaken och på alerten för att undvika idioter ute i trafiken.
Glidarbil = Oh ja absolut!

Och det är just där Corvetten är och alltid har varit.
En cool Glidarbil som kan ge lite fartkänsla ibland.

Och som är rätt så prisvärd.. relativt.

Hade den kostat ”Mustang-pengar” så hade jag absolut köpt en.

(Visited 370 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x