Dagens Ladufynd : 1973 Porsche 911 2,7 RSH

Denna gången verkar det faktiskt inte vara så illa som det brukar vara.
Ja det är ett ladufynd, men ett ladufynt i toppenskick.

Denna väldigt sällsynta bil hittades i en ”lada” i sig, utan på ett storage/förvaring där det har inretts till en liten mancave/verkstad.

Så.. bilen då..
Ja detta är faktiskt en en 73a 2.7 RS ”Ducktail”, utan Ducktail…


Storyn om 2.7 RS borde ni alla veta nu.
En väldigt sällsynt bil det där.
Det SKULLE bara bli 500st, men bilen var en sån hit, och har alltid varit.. och den bilen är grunden till alla RS bilar därefter.
Så det blev många fler än bara 500st..
Men de är sällsynta ändå.
1590st blev det totalt.
10 prototyper
1308 RS-Touring
200 RS-lightweight
55 RSR 2.8
Och bara 17st RSH

Dessa RSH är de ”Ultra Lightweight” racebilarna där du inte alls kunde välja till någon utrustning.
Dessa bilar väger bara 935kg!

Några av de saker som skiljer dessa 17st RSH ifrån de andra är

  • Tunnare glas

  • Bara ett batteri

  • Ingen klocka på instrumenteringen
  • Inget rostskydd undertill

  • Extra lätta stolar
  • Lättare ”inredning”

  • Ingen ljudisolering
  • Bara ett horn till tutan
  • Inget solskydd till passagerarsidan

  • Inget ”lock” till handskfacket
  • osv osv osv osv

Så verkligen HARDCORE!

Just denna bilen som inte har en Ducktail dumt nog levererades 1973 till en hotellägare i Munich.
Då var det ”Viper Green”

Och hade givetvis en Ducktail (inte just den bilen på bilden dock)

Efter flera års ägande så tog han bort Ducktail-luckan och satte dit en vanlig lucka av metall.


Och lackade om den till metallic grön.

Varför VARFÖR gör man detta på en 2.7 RS? och speciellt på en RSH?!

Jo han tyckte att bilen fick för mycket uppmärksamhet helt enkelt, så han gjorde den mer diskret, så den såg ut som en vanlig 911..
Så.. en sleeper alltså.. i stil med dagens 911 R kan man väl säga.

Nej.. tänk dig en BANTAD GT3-RS utan vinge..
Där har vi det.

Vilket som, bilen lackades om, på det lataste sättet..
Bara utsidan alltså.. inte motorrum, golv osv.

Bilen användes som vanligt, men väldigt lite, ingen bankörning alls.
Så egentligen skulle man väl helt ärligt kunna säga att det var fel bil för honom.

1983 sålde han bilen med bara 6800 mil på mätaren.

Den andra ägaren fortsatte i samma dumma tänk.
Han monterade askkopp, stereo, mattor och klocka på instrumenteringen.
Visst.. sånt som går att ta bort.. men varför!?

Så när bilen helt enkelt inte var en RSH eller ens en RS längre enligt mig, så glömdes den bort.
i 33 år…


Mer eller mindre..
Bilen har varit väl förvarad i varmt och torrt garage,

där är ingen rost på bilen, men den har bara rullat 1000 mil under dessa 33 år.

Bilen är i väldigt fint skick..

men inte i RS skick.

Bilen är nu till salu i befintligt skick.

Det enda som behövs göras för att göra den till en RSH igen är

  • Lackas om den i original Viper Green och på med RS dekalerna
  • På med en Ducktail lucka igen.

  • Ut med mattorna
  • Byt bussningar och dämpare för att den har stått så länge helt enkelt

  • Gå igenom bromsarna

Men ja.. annars så är den fullt fungerande.. Motor har fortfarande RS kraften och den lirar perfekt ihop med växellådan.

Så.. 1 av de 17 RSH är till salu, och detta måste vara den med mest udda historik och snällast historik.

 

(Visited 273 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x