Officiell : Nya Ford Focus RS

Detta är lite spännande…

FordFocusRS_07.jpg
Mest för att förra bilen blev en sån stor hit.. Älskad av alla..
Och sen dess så har Ford gjort bra ifrån sej.. Feista ST osv osv.

Så den nya Fokus RS har stora skor att fylla.

Helt officiell är den inte ännu, Vi får mest bara se den.

FordFocusRS_06.jpg

Effekten är ”Mer  än 320hk”.
MEN! Trots att Ford själva inte ville avslöja det ännu så kan JAG göra det..

Focus RS blir fyrhjulsdriven för första gången! (Nu saknar bara en Cosworth version av den)

Motorn blir ingen Volvo-motor utan en Mustang-motor..
Neeej ingen V8a.. Utan den 2,3-liters EcoBoost turbofyra som vi faktiskt inte borde skratta åt..
Den blir ju perfekt i en Fokus.
Och den motorn är snålare än Volvo-motorn med.

I Mustangen så lämnar den motorn 309hk, Men i Fokus RS så kommer den alltså att lämna mer än 320hk tack vare en annan Turbo och större laddluftskylare.

FordFocusRS_12.jpg
Detta med AWD innebär väl 0-100 under 5 sek.

Och på bana kommer den att imponera mycket tror jag.. För detta AWD systemet är rätt så mycket smartare än vad vi skulle vänta oss från en nybörjare som tidigare bara varit framhjulsdriven.

Såhär skriver AMS

Den stora nyheten som Ford lyckades hemlighålla länge är fyrhjulsdriften i Focus RS, som tidigare varit framhjulsdriven. Den bakre differentialen har två elektroniskt styrda lamellpaket som driver vardera hjulet. Kraftfördelningen mellan bakhjulen fungerar som en aktiv diffbroms men är också ”smart”, eftersom kraften kan styras till ytterhjulet och bidra till stabilitet och bra grepp ut ur kurvorna (där man normalt annars spinner bort effekten på innerhjulet).

Enligt Ford själva innebär den nya fyrhjulsdriften att understyrningen ”i stort sett helt elimineras”. Mycket höga sidokrafter tillåts, över 1 g. Den elektroniskt styrda differentialen tillåter också en viss överstyrning om man väljer det läget, ”för bankörning” tillägger Ford för säkerhetens skull.

Sexväxlad manuell låda blir standard och någon automatlåda som alternativ erbjuds inte. Precis som förut använder man en påkostad, dubbelledad MacPherson-framvagn som Ford döpt till RevoKnuckle. De som beställer en Focus RS kan välja mellan Michelin Pilot Super Sport i dimensionen 235/35-19 eller Pilot Sport Cup 2 (R-däck) i samma dimension

Bilen kommer att få ett ”aktivt” avgassystem.. Så räkna med att den kommer att låta gott när man öppnar ventilen.

Och ja… Helt enkelt så är det mycket som gör att detta kommer vara en värdig ersättare till den förra hiten..
Och att dom numera VÄLDIGT tråkiga EVO och STi bör börja kolla i backspegeln..

FordFocusRS_01.jpgFordFocusRS_10.jpg

 

(Visited 45 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

5 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Niklas.K

Vilken volvo motor är den snålare än?
Den gamla 5an?

Niklas.K

Ska bli kul att se den testas när den kommer ut ser lovande ut!
Nya 4an från volvo är bra mycket snålare än gamla 5an och kraftfullare.

Niklas.K

Hahaha coolt den får man hålla utkik efter här då! 🙂

5
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x