Dagens Fråga : ”Har du någon cabbe?”

Nu när solen börjar visa sig så dagdrömmer folk om att kör nercabbat =)
Jag fick frågan om jag har någon cabbe.

Cab, Cabbe, Cabriolet.
Kärt barn har många namn, och många fler blir det nedan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Cabriolet

Och jag som då tycker om att ge raka men tydliga svar.
Då är det såhär..
(Att jag nästan alltid förklarar alldeles för mycket)

Jag är ingen förespråkare av att äga en cabriolet bil.
Det är fler nackdelar än fördelar med att äga en cabbe.
Äga.. Att nån gång hyra/låna en cabbe för att köra en dag med fint väder, då är det underbart.
Men att äga en bil som du vill använda mer än en dag om året, då är det en annan sak.
Bor du i ett land som i Sverige så är det få dagar då du ”kan” köra nercabbat.
Bor du i ett varmt land så vill du inte köra nercabbat för att då bränner du både dig själv och bilens inredning (ja det är sant).

Sen då detta med fågelskit på tygtak, sämre chassi, sämre ljudisolering, all uppmärksamhet osv osv osv.
Jag har mycket negativt att säga om att äga en cab, men det ska jag inte gå in på denna gången.

Så jag är mer negativ än positiv till att äga(!) en cabriolet.
Men jag har mer eller mindre alltid sedan 25+ år tillbaka haft (minst) en cab.
Det har varit flera år då min bruksbil/året-om bil har varit en cabbe.
Det har varit flera vintrar då jag har haft en ”cabbe” som vinterbil.
Jag började tidigt med cab, innan jag hade körkort ens.
Så ja jag har rätt mycket erfarenhet av att äga en cab.

Men jag kör väldigt sällan med taket nere/av.

Flera av mina bilar på ”önskelistan” är cabbar (SLK 55, R107 SL, AC Cobra).

Lot 82 - 1988 Mercedes-Benz 420 SL

Min vardagsdrömbil vägrar jag köpa som cab (Lexus LC 500 som är vanligare som cab än coupe i Sverige konstigt nog).

När jag dagdrömde om en Veyron så var det just en Grand Sport Vitesse jag fantiserade om.

Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Special Edition med klassiska färger | Bil och trafik | Teknikens Värld

En Restomod 300 SL cab är nästan totalt ointressant

Just look at this glorious, fully restored Mercedes-Benz 300SL Roadster | Top Gear

En Restomod 300 SL med måsvingedörrar är en drömbil.

Beautiful Done Restomod 1955 Gullwing 300SL by AMG | Mbworld

(Jag tog dåliga bilder som exempel, men ja, det får gå ändå)

Men för att börja komma nån vart med mitt svar på frågan om jag har en cabbe.
16% av mina bilar har ett icke fällbart/avtagbart tak..
Dvs det är bara en av bilarna som är en coupe´ med vanligt tak.
Så ja jag ”har en cabbe”, och mer än så.

Men som jag säger dagligen, man ska aldrig jämföra med mig, och det jag har behöver inte vara något som jag rekommenderar till andra.
Så OM du ska ha en cabbe (av något slag) så vill du nog ha två andra bilar också, minst en till iallafall.
Jag vet flera som har haft en cab som sin enda bil och det har fungerat bra.
Men det är mitt råd iallafall, att ha det som en ”extra extra bil”.

De gånger som det verkligen är skönt med en cabriolet är varma sommarnätter.
Jag kör aldrig såna rundor längre.
Eller ja det händer kanske en gång om året.

Då är det väldigt nice, väldigt.
Men de andra dagarna så är det onödigt med en Cab/Targa/Roadster/Speedster/Spider/Spyder osv osv osv.

Om du tror att du imponerar på tjejer med en cab, eller om tjejer tror att de gillar att åka i en bil utan tak, så har dessa tjejer antingen aldrig åkt i en cab eller så har kort hår,

En modern ”cabbe” är oftast bra och vettig nog för att användas året om.
Oavsett om det är med plåttak eller inte.
Min CLK A208 som jag hade för 25 år sedan var tyst, stabil, tät även med tygtak.

1998 Mercedes-Benz CLK Cabriolet (A208) Specs, Performance & Photos - autoevolution

Soft top Mercedes A208 CLK convertible Alpaca Mohair®

När den bilen var ny så skröt Mercedes om att bilen klarade av ett blixtnedslag.
De till och med testade detta och hade det som en av sina reklamvideos.

Jag hittar bara denna dåliga bilden där de gjorde samma sak på C209 CLK
http://schwab-kolb.com/dc000096.htm

Så ja vissa cabbar har så bra tak att de är tystare än en coupe´ med plåttak.
Och sen då när det blev vanligt med ”plåtcab” så förändrade det mycket för många människor.

Den riktigt dåliga Peugeot 206 CC var verkligen en storsäljare även i detta land där det kan regna närsomhelst.

Kauftipp Peugeot 206 CC: Klappdachcabrio ab 3.700 €

Det var väldigt mångas drömbil det där.
En bil som var så dålig att en stor procent (typ 85% eller så) klarade inte sin första besiktning när bilarna var 3 år gamla.

Men här vill jag passa på att ge lite cred till Peugeot som faktiskt var först med detta med fällbar hardtop, för nästan 100 år sedan..

THE 401 ECLIPSE | 210 YEARS WITH PEUGEOT

Så nej, Amerikanarna var inte först, de dröjde ytterligare 25 år till innan de kom med en ”Retractable hardtop

Ford Galaxie Skyliner Offers Magical Hardtop Convertible

50 Years Ahead of its Time! Exploring the Retractable Hardtop Ford Skyliner.

En stor del av mina drömbilar har avtagbart tak inser jag nu när jag tänker efter.
Främsta anledningen till att jag inte äger en av mina främsta drömbilar är just för att den bilen har inget tak alls (oftast).
(AC Cobra).


Ja du kan ha tak på dem

Meen…
Det är sällan snyggt.

AC Cobra Hardtop Design available exclusively from Redline

Our AC Cobra with its soft-top roof on.

pinterest.com/fra411 #classic #roadster - ac cobra with roof

1967 AC Cobra 289 Sports 1967

Detta är väl den variant som jag tycker är snyggt nog för att ha

This Shelby Cobra kit with a removable fastback roof is beautiful ...

Men en till bil med en stor hardtop som tar plats, och som man behöver vara två för att ta av…
Nej tack.

Så en bil helt utan tak, när jag har ”cabbar” där jag nästan aldrig kör med taket nere..
Nej det känns ovettigt, även för ovettigt för mig.

Och ”Cobra med tak” är myyycket längre ner på drömbils-listan.

Type 65 Coupe - Factory Five Racing

(Men den är med på listan)

Men en Cobra, som länge har varit i toppen på drömbils-listan, för att en sådan bil går ju faktiskt att köpa.
Jag har ännu ingen.

För om jag ”aldrig” kör med taket nere för att det inte är så bekvämt och för att det ändå kan regna närsomhelst i Malmö.
När ska jag då använda en bil som inte har något tak alls, en låg framruta, inga sidorutor, inget ”Vindskydd” bakom, ja den bilen är helt enkelt så ”cab” som det kan bli.

Men.. Landet som är främst känt för att alltid ha dåligt väder är det land som under alla år har främst producerat öppna sportbilar.
(Eller lyxbilar)

5 British Sports Cars Made For The Track (5 That Are Built For Touring)

The Most Iconic British Sports Cars of All Time

Många gånger bilar helt utan tak

No Doors, No Roof, No Problem: The Quirky Track Car That Sold Out Before Hitting The Streets

 

Jag såg på Tisdagsträffen för någon vecka sedan en Porsche Speedster (kända för att vara dryga att ”bygga” upp taket på) som hade ett paraply som skydd när bilen stod parkerad..
Ja det såg väldigt töntigt ut.

Det är av exakt den anledningen som nya Porsche 911 GT3 S/C är en ”vanlig cabriolet” och inte en Speedster.

Officiell : 2027 Porsche 911 GT3 S/C

På tal om ovanliga cab/tak lösningar så gillar jag verkligen lösningen som konstig nog bara finns på Ferrari 575 Sumeramerica

Jaja det var ägare som klagade på att om det regnade när de körde med taket nere så samlades regn på insidan av taket, och när de fällde upp taket så fick dem det vattnet på sig och i bilen..
Men ja.. det finns värre I-Landsproblem än så.

Så den lösningen tycker jag borde finnas på fler bilar.

Men för att svara på frågan som jag får ibland.
Då svarar jag att jag har X cabbar och X som man kan ta av taket på.
Ett svar som förvånar folk, ett svar som de flesta inte förstår, och när jag då förklarar att Corvette C4 är en Targa så blir de ännu mer förvånade.

Och varför jag svarar så ”noga” är för att jag inte ser Targa som en ”cabbe”.
Targa ses inte alls lika ”häftigt” som en ”cabbe”.
Men jag föredrar absolut en Targa av flera anledningar.

 

Visa detta inlägg på Instagram

 

Ett inlägg delat av Sir Pierre (@sirpierre.se)

BTW, det är verkligen väldigt ofta folk blir förvånade över att man kan ta av taket på en Corvette C4 (som inte är en cab).

C4 Corvette Factbox

Även bilintresserade människor som absolut känner till Corvette C4 sen innan.
Eller Corvette allmänt.
Och då säger jag att nästan alla Corvetter är antingen Cab eller targa.
Iallafall från C4 och fram.
Det är alltså få Corvetter de senaste 40 åren där du inte kan köpa med ”öppet tak”.
Det är alltså mer ett undantag på en ”modern” Corvette att du inte kan ta av eller ner taket.

Jag kan lika gärna ger er en Corvette lektion.
De Corvetter sedan 1984 som är FRC (Fixed Roof Coupe) är

1999-2000 Corvette C5 FRC
Ser ut som en Z06 men är ingen Z06.
The Best Corvettes of the 1990s: No.2 - The 1999 Corvette FRC - Corvette: Sales, News & Lifestyle

Skillnaden är då alltså att de mindre snygga(?) bilarna har en ”vanlig” bagagelucka istället för det stora bagaget med stor glaslucka.

Corvette Care | 2004 Corvette | For Sale | Red Ruby

Sen har vi då Z06 varianten som är den mest kända FRC Corvetten

2001-2004 Corvette C5 Z06

2001 - 2004 Corvette Z06

När det kommer till Corvette C6 så var det också sällsynt med FRC.

Först Z06

2006-2013 Corvette C6 Z06

Corvette Of The Day: 2006 Chevrolet Corvette (C6) Z06

Och sen värstingen ZR1

2009-2013 Corvette C6 ZR1

2009 Chevrolet Corvette ZR1 Coupe Pricing, Photos & Specs

Men… De såg ut (i profil iallafall) som en vanlig Corvette C6

Så där ser du ingen skillnad på en C6 ”Targa” (de får inte heta så!) och dem två där du inte kan ta av taket.

Därefter så är alla Corvetter ”cabbar” eller ”Targa”.
Oavsett motor under huven, eller där bak.

Så, det är alltså mycket sällsynt med en Corvette från de senaste 43 åren där du INTE kan ta av eller ner taket.

 

Visa detta inlägg på Instagram

 

Ett inlägg delat av Sir Pierre (@sirpierre.se)

Jag har ägt Corvette i snart 10 år och jag tror att jag har haft av taket på dem en gång var under alla dessa år..

Men ja, jag kallar inte dem för ”cabbar” även om man kan köra med taket av.

Men folk tycket att de räknas som ”cab”.
99% av alla icke bilnördar tycker nog detsamma.

Men nej, Targa är inte en cab, även om Corvette inte får använda ordet/namnet Targa ens.

Så en Corvette är antingen en Coupe där du kan plocka av taket eller en cabriolet.

Nope det är inget skämt…
Det där är Corvette C8 cab och Corvette C8 icke cab (Coupe).

Så då betyder det ju att de bilar som man idag inte får kalla för Targa inte är cabbar iallafall.
Även om man kan ta av taket på dem.

911 Targa or Cabriolet? Don’t Buy Until You Watch This!

Och ska man vara nördigt petig som jag är så finns det ”helt olika” sorters ”cabbar” och även olika sorters Targa, konstigt nog.

Det där är en T-Top, där man tar av 2 ”Targa tak” bitar, och så är där en bit kvar i mitten av taket för att hålla chassit stabilt.

The Real Reasons Why This Odd Alternative To The Convertible Happened

Något som jag föredrar, men som dog ut med Corvette C3 (tror jag).

Det är framförallt mycket lättare att ta av och på två mindre delar än en stor del

Rebuilding and Resealing the Corvette T-top

C4 Corvette Top Removal, Storage and Attaching.. Ft. 3,000 subs giveaway WINNERS!! - YouTube

Och vissa Targa (Porsche 993, 996 och 997 Targa) är bara en coupe´ med extra stor sollucka.

Porsche 911 Targa (993) - Car info guide

Porsche 997: Targa vs. Cabriolet | Rennlist

Så de är ju verkligen inga ”cabbar” även om du kan köra med ”öppen himmel”.

The 911 Targa – the timeline of a Porsche legend

The 997 Porsche 911 Targa Is the Quirky 997 Nobody Remembers

60 Years of the Porsche 911 Targa

Och… det konstiga är att jag gillar Targa mycket mer än Cabriolet…
Trots att Targa är mycket(!) jobbigare att köra med än en Cabriolet.
Och då menar jag pga turbulensen inne i bilen.

Rear Window Hatch Vent is a must for your Corvette C4

Dagens #JDMCorvette : Targa

Bäst är en Speedster, pga pucklarna (mer info kommer), näst bäst är nog en Roadster (fel) för att en cab med baksäte får mycket mer vindturbulens än en 2-sitts bil.
(Gäller absolut inte AC Cobra).

Och vindskyddet som är mycket effektivt är både fult och gör att man inte kan använda baksätet alls, så det använder man sällan.

Jag använde nästan aldrig det vindskyddet i min CLK Cab.
Det var fult, riktigt fult, och det ”dödade” baksätet, som är helt okej i dem bilarna.

När ”vanliga människor” säger att de vill ha en cab så är kravet att bilen ska ha ett baksäte, så att hela familjen kan åka med.

Och då försöker jag förklara varför det är ovanligt med cabbar med baksäte..

Tänk efter själva.
Hur många cabbar med riktigt baksäte (som Ford Mustang, S-Klass cab, Rolls-Royce Drop Head/ Dawn osv) kan du komma på?

2016 Rolls Royce Dawn

OBS! Bilar med ”nödbaksäte” räknas inte.

Det som gör en Speedster bäst (minst vindturbulens) är de där pucklarna bakom huvuden (som en Speedster SKA ha!)

Det gör att vinden går förbi huvudet, och där är ingen turbulens bakom huvudet.

Men det är långt ifrån alla Speedsters som har det.
De pucklarna gör att du slipper nästan(!) all turbulens och du slipper ha vind runt nacken så du får nackspärr sen efter en cruisingrunda.

Men tillbaka till Targa och Porsche Targa (som äger namnet Targa).
Detta är snyggt!

 

Porsche 911 Targa (992) im Fahrbericht: Offen für mehr | firmenauto

Så vad är skillnaden mellan Spider och Spyder då?

Det är bara hur företagen väljer att stava det..
Kortfattat så använder italienarna I istället för Y.
Men… Lamborghini kallar dem för Spider.. Som Porsche.
Medans Fiat, Ferrari, Alfa Romeo använder Spider..
Meeen… Maserati använder sig av Spyder..
Även under den tiden som de använde sig av Ferrari motorer (more or less).

Så vad är en Spider/Spyder då?
Det är en 2-sitts bil utan tak helt eller med fällbart tak..
Så en Roadster alltså..

Explore the Ferrari F8 Spider Official Image Gallery - Prestige Imports

Nope..
Ferrari Roma är också en Spider

Ferrari Roma Spider revealed: super sports car opens up

Är den nya 12Cilindri en Targa då?

Ferrari 12Cilindri Spider Review 2026 | Top Gear

Nej och nej.
Bara Porsche får använda namnet ”Targa” ju (numera) och trots att nästan alla Ferrari ”cabbar” har ”Speedster-pucklar” så kallas ingen av dem för Speedsters

Ferrari F8 Spider: Review

Och varför inte det då?
Jo för att Porsche äger ”Speedster” namnet också..

Ferrari Monza SP2 - Ferrari.com

Så…

Det är lättare att bara kalla allt för ”Cab” eller?

Men vi har bilar som finns att köpa som antingen cabriolet eller (INTE Targa!) Coupe.

Så slutsatsen av detta är att en bil där man kan ta av taket är inte en cab.
Och en bil där man kan skjuta ner en bit av taket är inte en cab.

Så en cab är bara om det är öppet även bakom dig?

Convertible - Wikipedia

Som på dem gamla Porsche Targa?

Factory restoration in perfect form: Porsche 911 S Targa - Porsche Newsroom USA

Om du har något bakom huvudet så är det Roadster, Targa, Spyder, Spider eller Speedster?

Eller så har du ett vindskydd/en vindavvisare?

vindskydd cab - Dalhems

Just det, innan jag avslutar där så vill jag ju säga att vi har bilar där endast passagerarna i baksätet kan njuta av ”öppen himmel”

Nej då menar jag inte såhär som på Porsche Targa

1967 Porsche 911S Soft-Window Targa for sale on BaT Auctions - sold for $265,000 on May 16, 2024 (Lot #146,540) | Bring a Trailer

Utan i dem bilar där det är ett riktigt baksäte, lyxiga bilar.

MERCEDES-BENZ 600 Pullman Landaulet - 001854 - Tom Hartley Jnr

Officiell : Mercedes-Maybach G650 4x4² Landaulet · Sir Pierre's Godispåse

2008 - 2012 Maybach Landaulet - Images, Specifications and Information

Det kallar Mercedes-Benz för Landaulet.

Lexus också

Lexus LS 600h 'Landaulet' To Chauffeur Prince Albert Of Monaco At His Wedding

Dagens Bilar & Lexus LS600h L landaulet

Men där har alltså chauffören och passageraren i framsätet vanligt tak över huvudet, men de som åker i det lyxiga baksätet har ”öppen himmel”.

Mercedes-Benz S-Class Landaulet Specs, Performance & Photos - autoevolution

Så nu har vi lärt oss det.

Och motsatsen till fällbar hardtop är sufflett ja?

Dvs tak av tyg eller läder som man fäller ner (inte plockar av helt som på en Cobra)
Cab / Sufflett till Pontiac Bonneville & Chevrolet Impala | Blocket

Njaee..
På svenska är det så ja.

Sen har vi flera bilar med ”stor tyg-sollucka” typ…
Som kallas olika av olika.

1996, Baur BMW E36 Cabriolet

Based on the BMW 3 Series, Baur's TC4 Was a Landaulet for the Masses - Hagerty Media

2018 Fiat 500 Review, Pricing, and Specs

Fiat kallar det för Cabrio iallafall..

Och där kom jag att tänka på ännu en riktigt korkad fransk lösning.
Jag vet en tjej som hade en sån här bil, som en enda gång orkade (med hjälp) köra ”nercabbat”

 

Citroën C3 Pluriel måste vara den dummare ”cab-lösningen” i modern tid.

Top Gear – Citroen C3 Pluriel 2003 test

Så vad kommer vi fram till?
Allt där man kan se ”öppen himmel” när man sitter i bilen är en cab?

The Complex Engineering of Aston Martin's DB11 Volante | WIRED

Och då menar vi inte bilar med panoramatak.

Pros And Cons Of Cars With Panoramic Sunroofs

Inte heller bilar med sollucka..

Top 10 Car with Panoramic Sunroof in India

Inte heller bilar med ”stor sollucka”..

Best cars with a panoramic sunroof | Motorpoint

Förutom Landaulet, och Fiat Cabrio..
Och vissa Porsche Targa..

Äh..

Allt är cabbar.

Jag är inte färdig…

Många cabbar är absolut snygga.
Vissa cabbar är snyggare än Coupe-versionen av samma modell.
Men de är alla fulare med taket uppe, så som man oftast kör(?)

Det exempel som jag främst tänker på då är Nissan 350Z Roadster

Detta är ju snyggt

Perfect for Willie

Men detta är riktigt fult

2005 Nissan 350Z Convertible - MB Vintage Cars

Så då kör man ju mycket hellre alltid såhär snyggt istället

LeMans Sunset - Page 7 - MY350Z.COM - Nissan 350Z and 370Z Forum Discussion

Och sen väldigt ofta så gör man ”oplanerade” cab-versioner av bilar för att de ska vara extra speciella..

The Mercedes-AMG PureSpeed Puts an F1 Halo Into Production

Oh my vad ful den är…

Du har AMG GT med tak

Meet the Turbocharged 2025 AMG® GT Coupe | Mercedes-Benz of Ontario

Du har AMG SL som är mer eller mindre same same fast cab

2025 Mercedes-AMG SL-Class Review, Pricing, and Specs

Och sen då bilen som enbart hamnar hos ”samlare” och ”Investerare”

Mercedes-AMG PureSpeed - exclusively excessive – Auto Trader NZ

Sen har vi min favoritbil, som är en cab, men som jag tycker är snyggare med taket på.

Eight things you might not know about about the R129 Mercedes SL | Top Gear

 

Så det korta svaret på frågan ”Har du en cabbe?” är – ”Ja”.
Rekommenderar jag en cabbe? – Nej

Men..
”Alla” vill åka i en cab en fin dag.
Så om du vill locka till dig kvinnor, vänner, vänner med barn som ska ta studenten, ja då funkar det absolut med en cabbe.

De är ABSOLUT en ”chick magnet”!

Men det är också en klassisk negativ stämpel om ”gubbvarning” och ”Pittförlängare” osv osv.
Men det är ju från avundsjuka människor som vet om att du får mycket uppmärksamhet i en cabbe.

 

Men.. Det konstiga är att cabbar är väldigt ”ute” nu sedan ett par år tillbaka..
Kanske att pandemin dödade det också..
Men jag förstår inte det..
Idag när ”ungdomar” verkligen jagar UV strålning (ja det är sant) så är cabbar ”ute”..
Många biltillverkare har gett upp om det för flera år sedan..

Mercedes-Benz har gått från att ha
SL
S-Klass Cab
C-Klass Cab
E-Klass Cab
SLC (SLK)
AMG GT Roadster

Dem alla fanns med flera olika motoralternativ, AMG versioner av dem alla.
Och idag så har dem CLE och SL.

Och ”plåt-cab” är också utdött..
Nu ska det synas att man har en cabbe, även med taket uppe.

The Doomed 2000s Fad of Hardtop Convertibles

Four things you must know before buying a convertible

Why Are Convertibles Called Spiders? – Carfection

What you need to know before buying a convertible | Top10s

Top Gear ~ Convertibles in the UK

Testing Sports Convertibles on the Isle of Man! | Top Gear Classic

Top Gear: Convertibles in Iceland (Part 1)

Top Gear: Convertibles in Iceland (Part 2)

Top Gear: Convertibles in Iceland (Part 3)

Top Gear: Convertibles in Iceland (Part 4)

Top Gear: Convertibles in Iceland (Part 5)

The Rise and Fall of Retractable Hardtops

Here are 10 convertibles that should never have existed

(Visited 44 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x