2012 SL 63 AMG 0-308 km/h

Så.. 30 sek klockade jag 0-300 tiden på..
Vet inte vad den officiella tiden är.

Jag minns ett väldigt epic test i tyska Auto Motor & Sport där den då nya SL55 AMG spöade ALLT upp till 300km/h.. Maranello.. Aston Martin.. Porsche.. ALLT!

EDIT!

Jag hittade detta

Aston Martin Vanquish
Ferrari 550 Maranello
Lamborghini Murciélago
Mercedes SL55 AMG
Porsche GT2

They test the cars at the Italian high speed track Nardo (where you don’t have any centrifugal force on the car when doing 240km/h). They test acceleration 0-100km/h, 0-200km/h, 0-300km/h and topspeed.

The results are surprising:

0-100 km/h:
Aston Martin Vanquish 5.6 s
Ferrari 550 Maranello 4.7 s
Lamborghini Murciélago 3.6 s
Mercedes SL55 AMG 4.6 s
Porsche GT2 4.0 s

0-200 km/h:
Aston Martin Vanquish 17.4 s
Ferrari 550 Maranello 14.6 s
Lamborghini Murciélago 11.4 s
Mercedes SL55 AMG 13.7 s
Porsche GT2 13.1 s

0-300 km/h:
Aston Martin Vanquish 55.0 s
Ferrari 550 Maranello 61.2 s
Lamborghini Murciélago 34.2 s
Mercedes SL55 AMG 32.5 s
Porsche GT2 40.9 s

Top speed:
Aston Martin Vanquish 316 km/h
Ferrari 550 Maranello 306 km/h
Lamborghini Murciélago 330 km/h
Mercedes SL55 AMG 325 km/h
Porsche GT2 315 km/h

The Mercedes Sl55 AMG (with automatic transmission and tons of extra options) is the fastest car to 300 km/h and only slower in top speed than the twice as expensive Lamborghini…

Weight of the cars:
Aston Martin Vanquish 1863 kg
Ferrari 550 Maranello 1732 kg
Lamborghini Murciélago 1819 kg
Mercedes SL55 AMG 1974 kg
Porsche GT2 1446 kg

CW value:
Aston Martin Vanquish 0.34
Ferrari 550 Maranello 0.33
Lamborghini Murciélago 0.33
Mercedes SL55 AMG 0.29
Porsche GT2 0.34

The SL 55 AMG is the heaviest car but also has the best CW value.

ALLTSÅ KOLLA!!!!

Om vi jämför med den absolut snabba Ferrari 550 Maranello.

Från 0-200 så är Sl55an bara 9 hundradelar snabbare.

Från 0-300 så är AMGn 28.7 SEKUNDER snabbare!!!!
Fattar ni vilken motorvägskiller SL55an är!!??

Tänk er då en SL65 istället..  Som hade 130++ hk mer…

Mercedes SL 65 AMG - Side, 2006, 800x600, 2 of 5

Och jag minns så väl att inte nog med att SL55an var snabbast.. Den var bekvämast också.
Och billigast…

Och just det där att man kunde köra i 300km/h.. Och sätta på massage i stolen..
Och det enda som var gjort på den bilen var att fartspärren på 250km/h var borttagen.. 

Jag gillar verkligen den bilen..
 

Synd bara att det är en SÅ nedsmutsad bil!

Ja ni vet vad jag menar.

Men.. Ge mej en sån gammal SL.. I Brabus-utförande..

 BRABUS Mercedes-Benz SL-Class 2009 - Front Angle View2009 BRABUS Mercedes-Benz SL-Class - Rear ViewBRABUS Mercedes-Benz SL-Class 2009 - Rear Angle View

 730hk och 1320 nm !!!!!

Sen får ni kalla mej för pizzabagare eller kebabracer hur mycket ni vill.
jag måste bara slänga in detta klippet med på den blivande klassiker karossen.

 Back in the days när man drömde om en kittcar.. så var det just den kompressormatade 5.5 liters V8an som man ville ha i sin kittcar.. Om den nu skulle bli en Cobra eller vad som.

(Visited 159 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

3 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Anonymous

Tyvärr, men enligt många källor så var den SL55:an inte helt standard. Har under lång tid granskat de siffrorna och kom fram till att bilen va en av de mest effektiva bilarna som finns med de vikt/effekt-förhållandet. Men de visade sig att den inte alls va de :-/

SIR_Pierre

Njae.. Det kom fram till att den bilen inte bara hade 476hk utan mer år 500hk precis som alla andra SL55.. Sen tidernas begynnelse så har AMG ALLTID underskattat sina siffror.. Hur det är idag det vet jag inte.

Men bilen var inte trimmad utan som vilken SL55 ifrån fabrik som helst.
Sen att ingen av bilarna hade 476hk ifrån fabrik är en annan sak.

Samma med Veyron dom sina 1001hk.. Det är under SÄMSTA möjliga förhållanden i en syrefattig öken..

Så den bilen har MINST 1001hk.

Tyskarna gör ofta så.. Japsen gjorde så förr.
En skyline med 280hk på pappret hade 340hk på HJULEN!

Men prestandasiffrorna består.
Oavsett hur många HK bilen hade så var det en OEM SL55 som vem som helst med den plånboken kunde köpa

SIR_Pierre

Det är bara haters som kommer med såna rykten.
Precis som när killarna på M5Board försökte påstå att möjligt om SLSen bara för att den drog nästintill allt.

3
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x