Dagens Notiser : Lagom tonade rutor

Jag tycker om att ha tonade rutor av flera anledningar.
* Givetvis för att det är snyggt!
* Det är SÅ skönt att ha på sommaren att jag vill verkligen inte vara utan.
Har du riktig mörk toning ”runt om” så behöver du inte ens använda AirCondition på varma sommardagar, så effektivt är det.
* Jag som är ljuskänslig behöver verkligen ha det för att inte känna mig bländad nästan hela tiden.
* Det är som att ha på sig ett par sköna solglasögon helt enkelt.

Det ENDA nackdelen med att ha tonade rutor är att Polisen gnäller på dig, som fan.
Jaaa du kan ha tonade rutor bak, men det är bara fult att ha tonade rutor bak och inte fram, plus att det är för mig meningslöst.
Ja har du småbarn i baksätet så tycker jag att det är ett absolut måste!
Men annars så hjälper det inte dig som förare ett dugg om du bara har tonade rutor bak.

 

Jag har haft den mörkaste toning på både in OCH utsida på en bil.

Och ja.. där var det mestadels nackdelar.
Det var jätteskönt att slippa värm skinnklädsel (nappaskinn ändå visserligen)
Och det var jätteskönt att känna sig lite privat även om man körde nedcabbat.

Men

* Det slet i sönder mina gummilister hela tiden.
* Jag såg INGET!
Nu överdriver jag inte alls. när en bil stod med nosen riktad mot min sida, och hade helljus på, så såg jag två ljusa prickar, thats it.
* Polisen var på mig hela tiden!
Så att så fort man körde i stan och man såg en polis så fick man köra med rutorna nere, oavsett vad det var för väder ute.
* Folk var så JÄVLA nyfikna på vad som gömde sig på andra sidan.
Det var FLERA gånger jag satt i bilen och väntade på någon, och ser något miffo trycka hela sitt ansikte mot rutan för att se in.
Det resulterade i en hel del skrämda nyfikna personer.
Och till sist så fick jag inbrott i bilen utav samma nyfikna anledning.

Med den bilen så hade jag tur gällande besiktning, jag såg bara till att åka in när det var fint väder, och sen så var besiktningsmännen SÅ imponerade utav bilen och min ”stereo” att de brydde sig om varken rutor eller motor.

 

Sen har vi då nästa exempel.

Där satte jag den mörkaste toningen direkt på bilen.

Sen var det dags för besiktning.. av med toningen.. och sen direkt efter på med en lite ljusare framtill.

Men det var inte så roligt..
Så på med mörk igen.

Skitsnyggt!
Har man en gång haft det helmörkt runt om så kan man inte ha annat.

SKITSNYGGT!!!

Men ja..
Den bilen får mycket uppmärksamhet, och konstigt nog inte bara positiv uppmärksamhet 😉

Så nu då på min 600, en bil som jag bara vill använda som en brukis utan några som helst bekymmer.
Där har jag fördelarna att jag har ljus inredning och gardiner bak så att jag kan ”tona” bakre rutorna när jag vill.

Så där tänkte jag att jag ”fegar” lite, och tar den ljusaste toningen runt om, 35% tror jag att det var.
Och sen när jag vill ha det mörkare så kör jag bara upp mina gardiner.

Och.. det blev helt perfekt tycker jag.

Här är den utan toning

Med toning


Och med toning och gardiner uppe

 

Man ser det bättre såhär.

Helt perfekt både med och utan användning av gardinerna.

Och gardinerna gör verkligen skillnad även på nära håll.

Så, nu hoppas jag verkligen att ingen gnäller på en så ljus toning på en sådan bil!

 

Jag skulle gärna vilja tona de andra bilarna också, men jag blir ALLTID stoppad i min SL, så det är inte kul alls.
Och jag tror att du inte får ha någon som helst toning alls om du ska köra bana, så därför är min 350Z-RS utan toning..
Den enda bilen som blir VARM och som inte har AC…

 

Lagen säger såhär

 

Tonade bilrutor
Vindruta måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 %. Annan ruta i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 %. Kravet gäller både inifrån och utifrån.

Problemet är att en helt original ”genomskinlig” ruta utan toning, släpper bara igenom 85-90%
Det finns nog inget som släpper igenom 100%, inte ens fiber tror jag.

Polisen och besiktningen till mig har sagt att jag ABSOLUT INTE får ha någonting överhuvudtaget på framrutorna oavsett hur lite det är, ingen film alls.

Mina rutor var så klara att folk bokstavligen trodde att jag hade rutorna nere när de var rena.
Så jag har lite extra att spela på där 😉

 

  • Det här med att ta ner rutorna och dra ut säkringen inför en besiktning funkar inte I MALMÖ!
    Kanske i andra städer, här så påstår de att OM rutorna finns där så måste de gå att ta upp och ner.
    Vilket jag inte tror på.
    MEN! Det är fullt godkänt att besiktiga en bil UTAN rutor.
    Jag har gjort detta själv.

 

  • När det kommer till den procent som anges när man väljer solfilm så är det alltså den procent ljus som solfilmen släpper igenom.
    Inte hur mycket den tonar.Så 5% är alltså JÄTTEMÖRKT och 35% är mycket ljusare.
    Ja ni såg ju ovan vilken jätteskillnad det är mellan just 5% och 35%

 

 

Detta är taget från solfilmcenter.se 

 

 

Mörkhetsgrader
Solfilmcenter Solfilm 5 %

Performer 5%

(SP 5%) Solfilm ger det absolut bästa insynsskyddet. Kan dock uppfattas som besvärlig att se ut igenom mörka kvällar samt i parkeringsgarage. Avvisar upp till 65% solenergi.

Solfilmcenter Stockholm Solfilm 15 %

Performer 15%

(SP 15%) Solfilm ger ett förhållandevis bra insynskydd och är absolut den populäraste solfilmen. Denna film ligger nära den mörkhetsgrad som vissa orginaltonade bilar levereras med, t ex Volvo XC 90 samt BMW X5. Avvisar upp 63% solenergi.

Solfilmcenter Stockholm Solfilm 20 %

Performer 20%

(SP 20%) Solfilm används till huvuddel på sedaner samt cupéer som önskar ett sol/värmeskydd och ändå bibehålla en bra sikt utåt. Avvisar upp till 59% solenergi.

Solfilmcenter Stockholm Solfilm 35 %

Performer 35%

(SP 35%) Solfilm är nästan uteslutande en stylingprodukt och ger bilen en lite ”rökig look”. Används även på framdörrar, detta är dock ej lagligt. Avvisar upp till 54% solenergi.

Solfilmcenter Stockholm Solfilm 50 %

Performer 50%

(SP 50%) Solfilm samma användningsområden som 35%. Även denna film är icke godkänd av Vägverket vid montage på framdörrar. Avvisar upp till 40% solenergi.

0

Ingen Solfilm

(SP 100%) Varmt i bilen, solblekt klädsel, inget insynsskydd, inget UV skydd.

(Visited 4 times, 4 visits today)

Related Post

Jakten på min dyra Luftmassemätare Jag har avvaktat med att dra hela storyn om den där Luftmassemätaren som jag behöver till min SL. Såhär är det, Samma dag som vi misstänkte att...
Gumball Notiser * Där är ca 10 bilar hos Koenigsegg nu

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *