Provkörd : 2017 Lexus RX450h

#AnotherWhiteLexus

Ett inlägg delat av Sir_Pierre (@sirpierre.se)

Alltså nu är det så konstigt igen.
Jag tycker egentligen inte om SUVar, men har ägt säkert minst 10 st genom åren.

När jag tänker på Lexus så tänker jag på LS främst, sen GS, och ja just det, det finns ju fler modeller.
Även om RX är det mest sålda Lexus modellen i Sverige år efter år efter år.

Men trots detta, så har jag kört alla Lexus SUV modeller (RX och NX, tyvärr ingen LX) och alla motoralternativ..
Det är absolut inget jag har strävat efter, eller knappt ens bett om att få göra (förrän nu)

Det har bara blivit så, jag fick låna en RX300 i Stockholm ett par dagar.. jag har varit med flera vänner som provkört RX, då har ju jag också provkört givetvis.
Och varje gång jag har lämnat in min Lexus på service så har jag fått låna en splitterny RX under tiden min bil är på verkstaden.

Denna gången så frågade de mig om jag behövde lånebil, ”Nej nej jag har så jag klarar mig”.
Men, så ser jag att den nya RX står där..
Och jag har sett fram emot att få se och provköra den bilen just för att samla på mig erfarenhet och personliga åsikter eftersom det är en mycket populär och omtyckt modell som många frågar mig om.
Så tja, varför inte.. jag kan nog ta och låna den en dag =)

Nu har jag provkört bilen… och.. det kommer att bli ett väldigt kort och tråkigt inlägg om det hela…

 

Och det är för att jag inte har något att klaga på.

 

Ja givetvis kändes direkt som en mycket simpla bil när jag gick ut från min LS för att direkt sätta mig i denna.
Även om den är nyare, så märks det direkt att det är en helt annan sorts bil.
Verkligen en helt annan sorts bil, på alla sätt och vis.
Men det behöver inte vara negativt för det, man ska helt enkelt inte jämföra en Lexus LS men någon av Lexus övriga modeller.
Eller ja med någon annan bil överhuvudtaget för den delen. 

Detta är en bra bil, en vettig bil.
Du sitter rätt, du har alla knappar framme som du behöver, även om du har en stor skärm med en massa menyer där du också kan ställa in allt. 

Ja jag är emot StadsSUVar, men den är skön att köra, du sitter bra, den dricker lika liten som en vanlig liten bil, om inte mindre.
0.55 är den officiella siffran.
Nu körde jag inte så mycket, och körde bara kallstarter, så det var inte lika tydlig skillnad på när jag körde på el eller bensin.
Hybriderna gör ju som så att även om du startar bilen och bara kör med elmotorerna så går bensinmotorn igång när bilen är kall så att inte motorn är kall NÄR den väl ska användas.
Så du hör bensinmotorn men den varvar inte. 

Vilket som, precis som alla andra som provkör bilar, oavsett vilken sorts bil det är, så blir det en del ”kickdowns”.
Så med kallstarter, ”omkörningar” osv så visade färddatorn 0.73, vilket fortfarande är riktigt bra, och vilket antyder att man kan få ner den till 0.55 liter per mil.
Det är ju vansinnigt bra för en stor SUV.
För att stor är den, större än vad man tror, både inuti och utanpå.
Den är större än en Volvo XC60, markant större.

Och sen så har vi det som de flesta faller på.
Som sagt, jag gillar inte SUVar, OM det inte är så att det är en RIKTIG Off-Road Jeep eller en idiotisk flashig G-Klass.
Men, när du väl sitter där, bilen är mjuk, tyst, du sitter högt, du vet om att du har gott om plats och utrymme precis överallt, bilen är snygg… ”maffig”..
Ja…. då gillar man läget helt enkelt…
Och då kan jag ännu en gång absolut förstå att vissa vill köra runt i en SUV till vardags även om de aldrig ens är uppe på en trottoarkant.

Jag kan lova dig att jag har varit mer Off-Road med min Lexus, SL och 350Z-RS än vad 95% av alla stadsSUVar har varit.

Så lite notiser då

  • Bra stolar.
    Bra sidostol, lagom mycket inställningsmöjligheter (det blir för mycket för mig när det är för mycket att ställa in, jag blir aldrig nöjd)
    Ja tyvärr fast nackstöd, men MYCKET bättre än Volvos nackstöd.
    Du sitter bra helt enkelt, Du sitter rätt.

 

  • Jag skulle vilja ha en knäkudde här.
  • Det var skönt med en riktigt stor skärm
  • Alla funktioner som jag pillar på mycket eller som jag snabbt vill komma åt, har riktiga, oldschool knappar, framme och tydligt.

 

  • Bra lampor!
    Det var MYCKET bra ljus, vanligt halvljus, stora och tydliga blinkers, och helljuset var helt amazing!

 

  • Det var mycket coolt och MYCKET smidigt att du tänder innerbelysningen genom att bara TOUCHA lampan!
    Och exakt så SKA det vara! Du ska inte behöva leta efter en knapp, utan bara snabbt och enkelt minimalt toucha lampan för att tända och släcka innerbelysningen.

  • Bilen har alla funktioner som en modern bil ska ha, jag tyckte inte att jag saknade någon vardagsfunktion.
  • Bra stereo, som vanligt i en Lexus.
  • Den är TYST!
    Det var absolut det mest imponerande.
    Nu rullade denna bilen på 20 tums hjul (tillval) och med vinterdäck.
    Och bilen är TYST!
    Jag körde hem till min vän som var nyfiken på bilen, där han bör så har han en gata som enligt mig är ren plågeri för bilar. kullerstenar på en ojämn väg med farthinder… ja.. alla 3 i ett.. stora, ojämna kullerstenar, vägen ser ut att ha varit med om ett par jordbävningar OCH farthinder…
    Den där vägen sliter verkligen ut en bil i förtid.
    Han sätter sig i bilen och kör en kort runda, vi är båda direkt imponerade över hur mjuk bilen är på den vägen.
    Han tar ut den på landsvägen, jag börjar pilla på min telefon, vi är strax tillbaka på väg hem till honom igen.
    När vi kör på den där U-Lands vägen så sitter jag fortfarande med min telefon, och han säger ”Men SÅ tyst den är!”
    ja det har vi redan sagt 10 gånger ju…
    Och då tittar jag upp från mobilen och tappar hakan..
    Då kör vi på denna vägen, med rutan nere…och jag har inte ens märkt att han tog ner rutan..
    Inte ett ljud ifrån varken däck eller stötdämparna..

DET var imponerande!

  • Den är större än vad folk tror.
    Men ändå inte hög, lång som en kombi, bred, men låg, och ändå mer än gott om utrymme mellan huvud och tak inne i coupen.
  • Den är snyggare live än på bild/video

 

  • Jag gillar inte deras musplatta/knapp alls.
    Det är en mix mellan en frigående mus och en knapp med steg..
  • Jag gillar att den har en vanlig växelväljare och inte en rattspak som vissa andra envisas med.

 

 

  • Den får mycket mer uppmärksamhet i trafiken och parkerar än vad jag hade kunnat tänka mig.

 

  • Folk första tanke om Lexus är att de är JÄTTEDYRA.
    Som om de vore så extremt mycket dyrare än allt annat.

Ja de är dyrare än t.e.x Volvo, men de bjuder på mycket mer utrustning än vad andra gör, så med samma utrustning så ligger de nog samma i pris om inte Lexusen är billigare.

Andra bilar är inte lika tysta och mjuka, och de har inte läder ÖVERALLT som en bil SKA ha!

Du har inte så mycket extra att välja till en RX, det är sollucka och annat som jag tycker att man absolut ska ha, men som de flesta inte bryr sig om.
Men en ny RX 450h börjar på 611 500 kr.
Sen har du 3 utrustningsalternativ att välja mellan.
Alltså 3 paket.

Comfort = 672 700 kr

F SPORT = 734 300 kr
Executive = 778 800 krSen kan du välja till cykelhållare, takbox osv osv osv.
Men med sollucka och den vita färgen som är snyggast så är vi uppe i 805 300 kr.Läs mer här

Närmsta bilen att jämföra med ligger i Malmö bara ett stenkast därifrån.
På samma asfaltering så har vi BMW, och deras motsvarighet är BMW X5 xDrive35i.

Deras hybrid börjar på 673 300 kr, och då är den SNIKutrustad, med illaluktande och gnisslande plastskit överallt.
Vill du ha vit färg, sollucka och läderklädsel och lite annat smått som Lexus har som standardutrustning så är vi uppe i

914 800 sek, och då är det fortfarande en massa boxar till som ska checkas in för att du ska komma upp i samma utrustning som en Lexus RX.

Så ja, Lexus har ett dyrt grundpris, och ja du kan inte pruta på deras priser.
Men de bjuder på mycket mer utrustning än vad någon annan gör.

  • Jag gillade bilen.
    Jag hade inte köpt den själv för att det är inte min sorts kategori av bil.
    Men jag visade bilen för 3 olika personer, och alla 3 var så överraskande imponerade att blev alla intresserade av att köpa sig en Lexus RX.

 

(Visited 273 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x