Dagens Bil : Porsche 968

porsche-968cs-001-8d9e77ea

Det är väldigt få människor som tycker om 968an, Eller ja, Det är väldigt få människor som tycker om någon av dessa gamla frontmotor Porschar..
Porsche-puristerna hatar dem.

Och allt detta grundar sig på att den första lilla Porsche 924 hade en VW buss motor..

http://s.petrolicious.com/2013/history/porsche/porsche-924-1.jpg?h=320
Och sen dess så har dessa 924 – 944 – 968 modeller alltid kallats för ”fattigmans Porschar” eller andra icke smickrande smeknamn..

http://www.autotrend.com/atg/graphics/00000001/120096.jpg
Precis som med Boxster och Cayman..

Och sen när Porsche ville ersätta 911an med frontmotormodellen 928 så blev det ju krig och hat och ännu värre avsky mot dessa modeller som inte hade motorn i häcken!

http://files.porsche.com/filestore/image/multimedia/none/rd-2014-porscheclassic-models-928-928-banner/normal/e21bf7ea-7c5e-11e4-bbba-001a64c55f5c;s25/porsche-normal.jpg

Jag har själv aldrig ägt en Porsche 968, Men jag har alltid tyckt om dem.

http://srv2.betterparts.org/images/porsche-968-04.jpg
Varför jag aldrig har ägt en är också anledningen till att jag tycker om dem.
Jag har alltid sett 968an som en banbil.. Och då var det bara en Club Sport som dög och inget annat..

http://static1.squarespace.com/static/53868e5fe4b04ed234f90f3a/t/546a3561e4b0261a3b04d3a0/1416246630689/03+Porsche+968+Club+Sport+1993+-+Copy.jpeg
Och de har alltid varit dyra..
Så.. Jag har ägt 924, 944 och 928.. Den som saknades var just 968an..
Den som var roligast att köra utav dem alla var just 968an..
Den som höll sitt pris bäst var utan tvekan 968 Club Sport.

Jag hade chansen att köpa en 968 cab för ett bra pris då bilen bara var 5-6 år gammal..

http://zombdrive.com/images/1993-porsche-968-6.jpg
Men nej.. en 968 ska inte vara cab.. En 968 som är så perfekt balanserad och som hade lagom effekt ska man ha roligt i.. helst på bana..

http://www.motorpunk.co.uk/wp-content/uploads/2014/11/porsche-968-sport-1024x520.jpg
Och detta har alla insett.. Även om man tycker om Porsche eller inte.. Även om man tycker om frontmotor Porsche eller inte..
Så bjuder 968an på väldigt mycket körglädje, Just därför har de alltid stått högt i kurs..
Och just därför ska man absolut inte ha en cab med urusel Tiptronic växellåda med värdelösa paddlar!

Och på den tiden då 300 000kr var mycket pengar, Och du kunde få mycket bil för den summan..
Så ville jag ju hellre ha en Porsche 993 än en Porsche 968 Club Sport..
För ja de låg i samma prisklass.. +/- 50 tusen.  (en vanlig 992 C2 då)

http://rennlist.com/forums/attachments/993-forum/344788d1237339574-fs-1995-porsche-993-c2-polar-silver-w-black-interior-22500-993_1.jpg

Jag har ägt många bilar i den prisklassen.. Förr så fick man nästan vilken drömbil man ville för 300 000kr!
Och en 968 BORDE inte kosta så mycket eftersom en vanlig 968 kostade strax över 100 000kr..
Så var det svårt att på den tiden tycka att en gul..

porsche-968-[8439]

Eller en RS blå Club Sport med matchande färg på ALLT från bur, bälte till skalstolarna

1993_Porsche_968_Club_Sport_For_Sale_Interior_resize

som kopierats i mängden världen över var värd mer än det dubbla än en vanlig 968…

Och idag så är en 968 Club Sport givetvis värd det dubbla än på den tiden då det bara var begagnade och inte gamla.

968_Club_Sport_6

Men.. en 968 Club Sport är bara en i mängden av alla bilar som jag är bitter över att jag inte köpte..
Detta är ett inlägg riktad främst till min gode vän Per, Som nu har bestämt sig för att köpa en 944 Turbo ändå istället (Efter mina rekommendationer och dem står jag fast vid).

http://roadscholars.com/wp-content/uploads/2013/05/DSC_0300-1280x850.jpg
Och egentligen så BORDE jag göra 4 olika om dem 4 frontmotormodellerna i kronologisk ordning..

https://www.heacockclassic.com/wp-content/uploads/Technical-Illustration-of-1992-Porsche-928-GTS-Coupe.jpg

Men… Idag var jag på Sturup Raceway och såg flera av dessa ”prisvärda banbilar” som nu på sista tiden har blivit väldigt dyra.
Och bland alla dessa BMW´s och Porschar så saknade jag just en 968 Club Sport..
Har de idag blivit för mycket ”samlarbilar” över så att de inte körs på trackdays längre?

968 rent allmänt var en bil som flög under radarn just pga det dåliga ryktet som 924an drog med sig över hela släkten.
Sen en massa år senare när folk inte hade råd att köpa nya bilar för att ha roligt på bana så mindes vi tillbaka på den gamla goda tiden då bilarna inte behövde ha så jättemycket effekt eftersom bilarna vägde lite.

Bilarna som då blev eftertraktade för just detta ändamål var Nissan 200, BMW M3 E36, Porsche 968 (modellen allmänt)

http://www.classicargarage.com/assets/images/0/porsche-968cs-08-28776830.jpghttp://image.superstreetonline.com/f/122290403+re0+cr1+ar0/1995-1999-bmw-m3-e36-buyers-guide-driver-side-front-viewhttp://s1.cdn.autoevolution.com/images/gallery/NISSAN200SX-994_2.jpg
För att om nya dyra bilar kunde nöja sig med samma effektsiffror och ändå vara roliga (Honda S2000, Porsche Boxster och Nissan 350Z) så kan man ju köpa en gammal bil med samma effekt.. Som är mycket billigare.. Och lättare.. Och bara fokusera på att banta dem ytterligare.. Kanske byta coilovers och bromsar..
Sen bra däck på det så var man good to go!

Smart tänkt..
Problemet var bara att många tänkte i dessa banor (No pun) så dessa bilar gick från att vara billiga, till prisvärda.. till dyra.. till nu snart samlarbilar…

Jag har en vän (som jag tyvärr inte har pratat med på flera år för att vi bytta forum.. Bokstavligen pga det.. )
Han hade en Skyline som han trimmade och la ner en massa pengar på..
Han tröttnade på att lägga ner en massa pengar på den.. Köpte en banpreppad 968, Fintrimmade den lite.. Bantade ytterligare..
Och det var nog hans livs bästa investering (Det vore kul med en uppdatering JT =) )

porsche-968-[8443]

Så åter till inlägget som var tänkt att vara en sorts köpguide från början.

porsche968
Men jag kom av mig som vanligt.

Porsche 968 byggdes mellan 1992 – 1995..
Det var en väldigt kortlivad modell.

En snygg bil bil med rätt märke i fronten..

0063d-94

Rätt namn.. Toppenbra kvalitet, Perfekt balans, bra motor med lagom mycket effekt.
Och ändå är 968an en modell som aldrig nämns i diskussioner när vi snackar om alla andra möjliga bilar ifrån alla världens hörn..

968an blev Porsches sista frontmotor sportbil.
Den och 928an (som jag ser som en GT bil) gick båda i graven 1995.
Och jag väntar än idag på en ny 2 dörrars frontmotor-modell ifrån Porsche.. Helst en ny 928 men det vore mycket trevligt med en 968 efterträdare med.

http://flatsixes.com/wp-content/uploads/2013/12/Rendu35_1381309633.jpg

Porsche 968 var en vidareutveckling ifrån Porsche 944.

http://jfs24.com/data_images/reviews/porsche-944/porsche-944-03.jpg
En väldigt snål sådan.. Nästan så man skulle kunna kalla det för en Facelift.
Porsche hade ont om pengar på den tiden, Så det som skiljer en 968 ifrån en 944 är i det stora hela karossen.. Utseendet..

porsche-968-[8440]
Så.. Bilen är tyngre.. Lite modernare, Så lite bekvämare…
Men under skalet så är det fortfarande en 944.. Så ska du köpa en bil som du bara vill ha roligt i, Så är ju den lättare 944an det bättre valet.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/ff/3b/c4/ff3bc426bdf171652cd8cde7c8444e3f.jpg

Motorn i 968 är en uppdaterad version utav 944 motorn.
Här har vi en 3 liters 4a på 240hk.

porsche-968-buyers-guide-7
Detta var en gång i tiden den motor med störst motorvolym per cylinder..
Den största 4an iallafall.

Den motorn låter rätt så gott.. Ja den låter inte som en 928 V8 eller boxer 6a, Men den låter gott ändå.

1993 så kom ”Club Sport” modellen..

http://programming4.us/image/102014/7/11285678.jpg
Bantad, lättare batteri, annat chassi, bur, mindre ljudisolering, El-hissarna var utbytt mot gamla vevar, lättare skalstolar, bredare fälgar, inget baksäte osv osv.
En CS var 100kg lättare än en vanlig 968 tack vare allt detta.
1320kg.. Not bad.
Det är sånt som vi kallar för RS idag.

En Club Sport kände man lättast igen på färgen, För de fanns bara i Grand Prix White, Svart, Speed yellow, Guards red, Riviera blue eller Maritime blue.

Porsche-968-Sports-main

Och så hade man en bur i samma färg..

????????????????????????????????????

Den lös igenom bakrutan som här saknade vindrutetorkare =)

porsche-968-club-sport
Åh vad läckra de är.. Och skalet bak på stolarna i samma färg..

S_reg
Och ni vet hur mycket jag älskar när allt är i samma färg =)
Absolut en skrikig bil oavsett vilken färg du valde.

porsche-968-[8437]

Så fort motorjournalisterna fick tag på bilen så hyllades den världen över!
(Well, egentligen så såldes den bara i Europa, Japan och Australien, Men de hamnade lite överallt ändå)
Den blev utnämnd till ’Performance Car Of The Year’ utav de flesta!

* Britterna hade en modell som hette 968 Sport, Det var en Club Sport fast med en massa elektroniska bekvämligheter

Men en av anledningarna till att jag inte köpte en 968 var siffrorna som i början av 00-talet lät för mesigt för min smak.
0-100 på 6.3 sekunder och en toppfart på 260km/h..
Njae..

Men väghållningen….
Detta insåg jag ett par år senare att den var utomordentligt bra!

Walter Röhrl själva sa ”It is the best handling car that Porsche made”

ja jag tjatar mycket om Club Sport nu..

porsche-968-[8438]
Men som sagt.. Det är den och BARA den jag tänker på när jag tänker på 968..
En vanlig 968 är hur trevlig som helst..

yipy5w6upi4rhrhde0t2
Där är en massa bekvämligheter som inte 944 har.. Eluppvärmda backspeglar, Elhissar, Elektrisk stol (bara förarstolen) och cabben är elektrisk den med.. Och cabben väger faktiskt bara 70kg mer än coupen.

porsche-968-cabrio-[8448]

Bilen är större så du har mer utrymme.. Baksätet minns jag inte alls hur det var så där tar jag bara för givet att det är värdelöst som vanligt.

Så vad ska du tänka på när du köper en 968?
* Rost behöver du inte tänka på, Men nästan alla 968 har körts HÅRT!
Så kolla det vanliga slitaget som det blir på såna bilar, Dvs chassit och dåligt fixade krockskador.

* Motorn är inte felfri.. Se till så att den låter frisk.. Annars är det vanligt att du får byta allt som har med kammarna att göra då deras DODC Variocam system kan bråka.

Det är givetvis mycket viktigt att kamremmen är bytt med.

* Växellådan är en Getrag G44 00 så den är bra, Men viner den så är den inte välskött och det kan bli dyrt.. Samma med diffen.

* Svänghjulet ett sånt där dual-mass som jag ogillar, Kan du så byt den och kopplingen mot något annat istället.
Eller när det börjar rassla.

* Givetvis så ska du välja den 6 växlade manuella lådan istället för den 4 stegade automatlådan.
Den må vara lockande med paddlar.. Men bara skit i den.

 

Det finns givetvis andra modeller förutom den vanliga och Club Sport..

maxresdefault
Du har en Turbo S även här, Den har 305 hk och är faktiskt bra mycket snabbare än Club Sport..
0-100 på 4.7 sekunder..
Men den kan du glömma…

1993_porsche_968_turbo_s-1

Det blev bara 16 st Turbo S..
Den känner du igen på de små luftintagen på huven.
Och nej det finns ingen vanlig Turbo.. Ja Porsche brukar lägga till S:et när Turbon är uppdaterad.. Men här blev det Turbo S direkt.

porsche-968-turbo-s-08

Sen har du istället en Turbo RS….

19bxac3bnjzyrjpg
En totalt bantad Turbo S.. Med 337 – 350hk.. 1212 – 1350kg..(En lätttrimmad motor som utan större ingrepp lämnar 500hk)

19bxafxfsn0qqjpg
Det finns 4 såna.. 1 Röd, 1 Gul, 1 Svart och 1 Vit..

19bxa9emzdydcjpg 19bxabnjfd9o6jpg

Porsche 968 var den sista 4-cylindriga Porschen fram tills 718 Boxster som kom nu i år.

http://images.car.bauercdn.com/pagefiles/25340/1040x0/boxster2016-03.jpg?scale=down

Jag skulle gärna vilja ha en preppad 968 i samlingen..
Jag hade nog inte använt den så mycket.. Men det vore kul att ha.

porsche-968-[8441] porsche-968-[8442]

968 1 small968 Turbo Small

Är där någon nackdel med en 968 då?
Ja.. De var och är speciellt nu alldeles för dyra.

 

 

 

https://youtu.be/WPka-FFKSWQ

(Visited 1 074 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

1 Comment
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Per

Bra inlägg som vanligt 🙂
Och nog har jag insett att jag inte behöver Turbon 😉

1
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x