Officiell : 2015 Porsche Cayman GT4

Denna bilen har vi sett fram emot i måååånga år nu..
Och jag var faktiskt lite rädd för att jag skulle bli besviken på denna också.. Precis som med GT.. R.. GTS osv osv osv.

Givetvis är bilen snygg, cool, snabb, rolig att köra, Snabb på bana, Låter gott osv osv osv..

Men vi börjar med det viktigaste, Där Porsche har gjort oss besvikna i tidigare Caymaner.
Effekten..

Nej det blev inte 400hk.. Det vore väl kanske lite för bra för att vara realistiskt… Det är ju trots allt en lillebror till den större, tyngre, dyrare 911an.. Så då får den inte vara snabbare.

MEN! Den har fått motorn ifrån storebror 911 iallafall.
En boxer-6a på 3,8 liter och 385hk kommer att sitta i mitten av denna bilen.

porsche-cayman-gt4-1

Och det är ju helt ok i den lilla bilen… Och eftersom det är 911 motorn på 3.8 liter så VET vi att det går att plocka ca 40hk till utan att det ska kosta allt för mycket pengar eller jobb.

Men hey.. Nu ska vi inte vara så hk-kåta direkt innan vi ens kört bilen..

100hk/liter är ju alltid bra hos en sugmotor.

Och den största glada nyheten är att denna bilen BARA kommen med manuell låda…

Till skillnad från storebror GT3..
Så.. Precis som vi misstänkte så blir detta en riktigt drivers-car att ha ROLIGT i..

Medans 911 GT3 är byggt för att vara SNABB! Plocka tusendelar på bana.

Konstigt nog så lämnar Porsche INGEN info alls om bilens vikt i sitt pressmeddelande.

Men 385hk och 0-100 på 4.4sek låter ju rätt så lagom.

Det borde betyda att den väger under 1400kg.

För givetvis så drar vi liknelser med den nu FJORTON år gamla 996 GT3 MKII.
Den GT3an som blev RÄTT!

Den har ju 381hk, Och på 1380kg så gör den 0-100 på 4.5 sek.
Och RS modellen utav den vägde 20 kilo mindre och var 2 hundradelar snabbare..

Så där i mellan dom två legender sätter vi den nya Cayman GT4..

Lillebror ligger alltså 14 år senare i tiden 😉

Toppfart 295km/h.
Priserna BÖRJAR på 85,000 euro.

Och dom listar redan en massa paket.. Men vi får ju hoppas att alla svensksålda bilar har Club Sport paketet i vanlig ordning.
Dvs bur osv, Så som en GT ifrån Porsche bil ska vara.

Och sist men absolut viktigast för tyskarna….

Ringen…

Som allra bäst så gör Cayman GT4 ett varv på Nurburgring på 7 minuter och 40 sekunder.

Vilket är exakt samma tid som Porsche 911 GT3 997MkII

Ja… 997… GT3… MKII… Inte 996…

Så… Det är imponerande..

 

Jag gillar…

(Visited 165 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x