Det har alltid vilat en air av mystik över det mäktiga Maison Martin Margiela som inte går att förneka. Till att börja med så är den vita etiketten som hålls uppe av fyra stygn det enda sättet man kan känna igen deras plagg på. Därtill har inga intervjuer med Martin Margiela själv publicerats: modehuset är känt för att kommunicera med media via fax och talar om sig själva som ett kollektivt “vi”. Ändå har modehuset blivit ett sjävklart val för modefanatiker runt om i världen och fyller garderober hos stylister, kändisar och musiker.

Inte undra på egentligen, det subtilt provokativa Maison Martin Margiela har varit ett av världens mest inflytelserika designhus under de senaste årtiondena och de har inspirerat en hel generation av stora designernamn. Med en blandning av perfekt skrädderi, tänkvärd design och basplagg av god kvalitet är de också kända och älskade av en publik långt utanför modevärldens gränser.

Under ett sällsynt möte fick H&M; Life exklusivt tillträde till Maison Martin Margielas huvudkontor i Paris och en unik chans att prata med representanter från företaget öga mot öga. Margielahuset är ett gammalt kloster som sedan förvandlades till industridesignskola. Vi går in i receptionen som rymmer ett skrivbord som är ombyggt från en gammal kassa från en mataffär och en takkrona täckt med en vit slöja. Så småningom slår vi oss ner i vad som ser ut att ha varit rektorns kontor.

Här möts vi av “Huset” (”la Maison”), som gruppen själva gärna kallar sig. De är mycket glada över det här samarbetet – som skulle kunna betraktas som ett oväntat möte. H&M-kollektionen; för kvinnor och män ger en komplett överblick över Maison Martin Margiela – den består av de mest representativa plaggen och accessoarerna ur deras arkiv, reproducerade i uppdaterade silhuetter och material. Det här betyder att för första gången består ett av H&M;:s designersamarbeten av en kollektion av återutgåvor som är trogna originalen.

Varför återutgåvor? “För folk som inte känner till oss är det en introduktion till Huset. För dem som har följt oss ett tag och känner till några av våra gamla teman, idéer och produktkoncept så är det här en chans att få se och njuta av de plaggen igen”, säger Huset. Därför är varje plagg från samarbetet specifikt märkt med en unik lapp som indikerar vilken säsong det kommer ifrån och även en kort beskrivning. “Plaggen är väldigt lika originalen och visar hur de mest radikala koncept kan resultera i mode som är både åtråvärt och bärbart”, förklarar Margareta van den Bosch, kreativ rådgivare till H&M.;

Maison Martin Margiela grundades 1988 i Paris av den belgiske designern med samma namn, en student från Antwerpens välrenommerade Royal Academy of Fine Arts. Bland statusstyrd lyx och pråliga designerlogotyper gjorde Maison Martin Margiela sin debut i Paris under säsongen för vår- och sommarkollektionerna 1989 med plagg som ett slaktarförkläde i läder som hade förvandlats till en tjusig aftonklänning eller en vintagefyndad balklänning i tyll som hade rivits sönder för att skapa vackert skurna kavajer. Redan från början orsakade huset rabalder.

Även om Martin Margiela själv lämnade byggnaden 2009 så lade de där trotsiga handlingarna grunden till husets kärnvärden: anonymitet, vitt och tvetydighet. ”Allt handlar om att stärka vikten av produkten och arbetet som har gjorts för att skapa varje sak”, förklarar Huset. ”Etiketten som saknar logotyp, det faktum att designern inte syns, lokalerna som är dekorerade i olika nyanser av vitt – allt låter produkten sticka ut ännu mer. Det andra är inte viktigt. Modellerna är inte viktiga, kändisarna är inte viktiga, designern är inte viktig. Dessa personer existerar som människor men produkten står i fokus. “

Huset fortsätter: “Tvetydighet, till exempel skapad genom trompe l’œil, är vårt sätt att försöka presentera något som förefaller vara något annat, men som ändå har en koppling till produkten. Vi vill visa och uttrycka varan på ett annat sätt, så det handlar om att försöka hitta en annan vinkel. Vi leker med produkten.”

Under de senaste 24 åren har dessa lekfulla experiment verkligen förändrat hur vi ser på mode. ”Genom att ifrågasätta vad som förväntades av mode och genom att se saker ur ett annat perspektiv så fick Maison Martin Margiela modeindustrin att omvärdera vad som var godtagbart och att utforska nya möjligheter inom design, form, materialanvändande och plaggets själva syfte,” säger Robbie Spencer, moderedaktör på Dazed & Confused.

Modebloggerskan Susie Lau noterar att huset har en förmåga att infiltrera många människors garderober utan att basunera ut sin närvaro. Jag kan inte komma på många märken som lyckas attrahera så många olika typer av kunder – folk i konstvärlden, advokater, chefer, arkitekter, samt folk som jobbar med mode.

Och däri ligger husets universella dragningskraft. Det finns något för alla. Vare sig det är en klassisk smokingkavaj, en enkel kofta, en avantgardistisk aftonklänning eller ett gigantiskt armband, gör Husets obevekliga fokus på produkten att du troligtvis köpte plagget, först och främst, för att det passade dig. Det faktum att Husets är bland de främsta i världen när det gäller kvalitet och skrädderi hjälper till, medan smarta detaljer och humoristiska grepp adderar till lockelsen hos märket.

Tillbaka till högkvarteret frågar vi om vilka förhoppningar de har på samarbetet med H&M.; Huset svarar på sitt typiska blygsamma vis: ”Att – tack vare H&M; – kunna få ge en stor publik tillgång till vackra plagg och vårt kreativa uttryck.” Ödmjuka men ambitiösa, djärva men diskreta, detta är Margielas kännetecken. Så, när vi når mitten av november, haka på modevärldens insiders och lägg vantarna på några ikoniska Maison Martin Margiela-saker och återupplev några av modets största ögonblick, ett plagg i taget.

Maison Martin Margiela with H&M; finns tillgängligt i utvalda butiker och online den 15 november.