Dagens JDM Klassiker : Nissan/Datsun Z31

Är Nissan/Datsun Z31.

Ja den hette faktiskt både Nissan och Datsun sina första är.

Bilens fanns mellan 83(82?)-89, Efter 85 så blev den av med sin schizofreni och var bara prydd med Nissan märket.

Detta är ännu en bortglömd modell.. Lite mer om det senare.

Nissan´s tänkande bakom Z31 var att ta tillbaka den sportiga andan till Fairlady-Z.

Den hade bättre aerodynamik och mer hk än sin föregångare 280ZX.
Den hade Japans första masspruducerade V6a, Dom tidigare hade raka 6or.

Denna bortglömda bil har faktiskt vunnit pris som den mest tillförlitliga bil of all times.

Så nu till varför den blev bortglömd…

På sin tid var den säkert en hit, jag vet att det finns många utav dom i USA.

Men vi minns bara 300ZX… Som ser snarliknande ut, fast snyggare, Och överladdad.

Z31 hade också ett överladdat motoralternativ, men dom vanligaste var sugis.

165hk på sugmotorn och 205hk på den överladdade…Och jag tror inte det var mycket på den tiden i heller.

fast i Europa så var dom lite givmildare som vanligt 😉 230hk hade Euro-spec.
Detta med hjälp av vassare kammar.

Euro-Spec modellen kan man känna igen på en annan framläpp.

Visst, Den är inte så tung som den kanske ser ut eller som sin efterförljare, En matchvikt på ca 1350kg är inte mycket i dagens läge.

Den kom både med 5vxl manuell och 4vxl automatare.

En liten häftig grej med bilen, Lite Knight Rider känsla, Är att den hade 24 olika medelanden som den TALADE till dig.

Så om du hade t.e.x lite soppa i tanken så sänkte den automatiskt radion och sa det till dig att uppmärksamma bensinnivån.

Det var ännu en sak riktad till den amerikanska marknaden.
Nu vet jag inte hur många som kom till USA exakt, Men det exporterades 10 gånger fler Z31 än som stannade i Japan.

Vanligaste utförandet på Z31 TROR jag var 2+2 targan.

Ska man nu då köpa en Z31 för att på sikt ha den som en samlar bil som ökar i värde så tycker jag att där är 2 versioner man ska ha.

50th Anniversary Edition som kom 84 ,

Helst en från USA, För att samma modell i tex Australien var mycket snålare utrustad.

Sen har vi en väldigt speciell modell som man vill ha, Den mest sällsynta Z bil överhuvudtaget?

Shiro Special…

Alla Shiro Special var i vit pearl lack, Dom hade mycket stabilare chassi, recardo stolar osv osv, Ja det är den Z31 man helst vill ha.

Den var på sin tid Japans snabbaste bil med en toppfart på 246km/h.

Men en Shiro Special är nog väldigt dyr och svår att få tag på, Det byggdes bara 1002ex, Endast för USA och mellan Jan-mars 83.

Det var en hel del som skiljde 50th Anniversary Edition också från standardutbudet, Men efter faceliften 86 så hade alla bilar mer eller mindre samma utförande som 50th Anniversary Edition.

Det kom ytterligare en facelift 87, sen såg den ut så tills den upphörde 89.

Z-31 var den mest sålda Fairladyn på sin tid, Så den borde inte vara så svår att få tag på overseas.

Även om jag föredrar dom äldre och mjukare formerna på just Z bilarna så är det absolut ingen ful bil.

Lite Supra MKIII, Corvette C4 stuk över den..

 

Driving the Forgotten Datsun – The Z31 Nissan 300ZX is not the Most Desirable Z Car, But I Love It

MotorWeek | Retro Review: 1984 Nissan/Datsun 300zx

The Nissan 300ZX Turbo Z31 50th Anniversary is one of the coolest cars of the 80s!

Project-Definition | Above the Rest (Documentary)

Project-Definition | Generation ZX

”80’s Daydream” | 1984 Datsun 300ZX Z31

1986 Nissan 300ZX Turbo: Big Hair, Big Louvres & Big Shoulders

1984 Datsun 300 ZX Turbo 50 Anniversary Nissan RETRO DRIVE REVIEW #ClassicCarWeek 2015

1986 Nissan 300ZX Turbo Detailed Overview, AlphaCars

1988 Nissan 300ZX Shiro Special Edition

Dagens JDM Klassiker : Nissan Fairlady 200ZR

(Visited 523 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

2 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Sir_Pierre

Bump

2
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x